ارزشیابی کیفی توصیفی | دانلود بهترین و قوی ترین نمونه ها در فضای آموزشی

ارزشیابی کیفی توصیفی

دانلود بهترین و قوی ترین نمونه ها در فضای آموزشی در واقع بهترین نمونه ای از تدوین ارزشیابی کیفی توصیفی می باشد.که توسط سایت دانلود فایل پژوهی آموزش و پرورش تدوین گردیده است.شما می توانید ارزشیابی کیفی توصیفی را از این سایت دریافت نمایید. و در صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی سایت ما تماس بگیرید.

ارزشیابی کیفی توصیفی

مشاهده و تقلید در ارزشیابی کیفی توصیفی

در این سطح دانش آموز رفتار و عمل معلم یا مربی خود را مشاهده کرده و با هدایت و راهنمایی وی سعی می کند که همان عمل و رفتار را انجام دهد.مانند نوشتن از روی مشق،یا کشیدن نقاشی از روی «الگو نمونه» و یا «تقلید»از حرکات ورزشی و . . . .

اجرای مستقل در ارزشیابی کیفی توصیفی

در این سطح یادگیرنده با کاستن از وابستگی خود به معلم یا مربی سعی می کند رفتار و یا عمل مورد نظر را خود شخصاً انجام دهد.مانند «تمرین» خط و نقاشی و یا «تکرار» حرکت های ورزشی و. . . اما بدون نیاز به کمک معلم و مربی مثل این که طول استخر را بدون کمک مربی خود شنا کند.

دقت در عمل در ارزشیابی کیفی توصیفی

در این سطح یادگیرنده سعی می کند کار مورد نظر را با «دقت» و سرعت بیش تر و بهتری انجام دهد و به عبارت بهتر سعی می کند فعالیت مورد نظر را تحت «کنترل» خود درآورد و اشتباهات را به حداقل ممکن برساند.مانند دقت بیش تر در «مخلوط کردن» مواد غذایی هنگام آشپزی و با «رعایت ایمنی» در استفاده از گاز و یا فر و در نهایت کار را «تحت کنترل» خود گرفتن.

ارزشیابی کیفی توصیفی

هماهنگی حرکات در ارزشیابی کیفی توصیفی

در این سطح یادگیرنده توانایی انجام چند کار را به طور همزمان و هماهنگ پیدا می کند.به عنوان مثال در «هنگام رانندگی» به توانایی هماهنگ کردن ترمز،گاز،کلاج و دنده فرمان ماشین و یا هماهنگ کردن دست ها ،پاها و سر «هنگام شنا» کردن.

عادی شدن در ارزشیابی کیفی توصیفی

در این مرحله شخص به سطح «تسلط» و «مهارت» رسیده و «به طور خودکار » فعالیت و یا رفتار مورد نظر را انجام می دهد.مانند مهارت در رانندگی و یا نواختن موسیقی.

نکته مهم در ارزشیابی کیفی توصیفی

باید توجه داشت که ۳ حیطه شناختی،عاطفی و روانی حرکتی را نمی توان از یکدیگر جدا کرد و آن ها را کاملاً مستقل از هم دانست زیرا در بسیار از موارد این حیطه ها در هم تنیده و به هم پیوسته است. به عنوان مثال یک موزیسین وقتی به تسلط در نواختن دست می یابد( حیطه روانی حرکتی ) که هم به موسیقی علافه مند باشد (حیطه عاطفی) و هم نت های موسیقی را بشناسد و آن ها را فرا گرفته باشد (حیطه شناختی)

ارزشیابی کیفی توصیفی

منظور از رفتار ورودی این است که پیش دانسته های فراگیران برای یادگیری درس جدید چه چیز هایی باید باشد و به عبارت بهتر دانش آموزان قبل از آموزش درس جدید چه دانش ها و یا مهارت هایی را باید آموخته باشند تا بتوان درس جدید را به آن ها آموزش داد ؟

آزمون ورودی در ارزشیابی کیفی توصیفی

از طریق آزمون رفتار ورودی (شفاهی،کتبی و مهارتی) می توان پی برد که فراگیران تا چه اندازه پیش دانسته های لازم را فرا گرفته اند.همچنین معلم از این طریق متوجه خواهد شد که آموزش را از کجا آغاز کند و به عبارت بهتر نقطه آغاز آموزش کجاست؟

به عبارت بهتر هرچند تعیین رفتار ورودی لازم است اما کافی نیست.چون رفتار ورودی «باید ها» را تعیین می کند و نه «هست ها» را.از این رو «اجرای آزمون رفتار ورودی» از این جهت ضروری است که میزان تحقق بایدها را در فراگیر مورد سنجش قرار داده و از این طریق مشخص می شود که چقدر از بایدها در وی تحقق یافته و چقدر از آن ها هنوز تحقق نیافته است و معلم می بایست آن ها را در فراگیر محقق کند تا بتواند درس و مطلب جدید را آموزش دهد.در غیر این صورت تا پیش دانسته ها و پیش نیاز ها تحقق نیابد،میزان دستیابی به اهداف مورد نظر از آموزش درس جدید کاهش خواهد یافت.

روش تدریس در ارزشیابی کیفی توصیفی

روش تدریس به مجموعه تدابیری گفته می شود که معلم برای چگونگی ارائه درس و با هدف دستیابی به اهداف آموزش مورد نظر اتخاذ می کند.از این رو انتخاب روش تدریس مناسب یکی از مهم ترین مشخصه های طرح درس نویسی است زیرا روش تدریس هم فعالیت های معلم و هم فعالیت های دانش آموز را هنگام ارائه درس در فرآیند یاددهی- یادگیری مشخص می کند.بنابر این هر قدر معلم با انواع روش های تدریس آشنایی بیش تری داشته باشد در انتخاب مناسب ترین روش با توجه به موضوع،محتوا،هدف آموزشی، امکانات و موقعیت های متفاوت موفق تر بوده و فرآیند یاددهی مؤثر تر و فرآیند یادگیری نیز عمیق تر خواهد بود.

ارزشیابی کیفی توصیفی

روش های تدریس را به طور کلی می توان از دیدگاه های مختلف طبقه بندی کرد که مهم ترین دسته بندی ها عبارتست از: ۱- روش های تاریخی (سنتی – قدیمی ) مانند روش سقراطی و روش مکتب خانه ای و روش های نوین و جدید ۲- روش های معلم محور و شاگرد محور ۳- روش های فعال و غیر فعال ۴- روش های مبتنی انتقال مستقیم و غیر مستقیم ۵- روش های تعاملی و غیر تعاملی ۶ – روش های تدریس مسأله محور ۷- روش های آموزش انفرادی ۸- روش های تلفیقی و یا ترکیبی ۹- . . .

مهارت روش ها و فنون تدریس در ارزشیابی کیفی توصیفی

فراتر از دسته بندی های مختلف،مهم ترین روش های تدریس عبارتست از :

روش سخنرانی در ارزشیابی کیفی توصیفی

این روش یکی از رایج ترین روش های تدریس می باشد.در این روش معلم مطالب خود را به صورت شفاهی برای دانش آموزان خود توضیح می دهد.از این رو بیشتر جنبه کلامی دارد.شایان ذکر است که استفاده از روش سنتی برای روش سخنرانی به دلیل قدمت تاریخی استفاده از این روش است.نه اینکه این روش امروز کارآیی خود را از دست داده باشد.زیرا هم اکنون نیز معلم در کنار استفاده از روش های دیگر می بایست حدافل بخشی از مطالب خود را به صورت کلامی و شفاهی ارائه دهد تا به تسهیل و تسریع در فرآیند یاددهی – یاد گیری کمک کند.

مهم ترین مراحل روش سخنرانی عبارتست از : الف) بخش مقدماتی (بیان موضوع و هدف) ب)بخش میانی (ارائه درس) ج)بخش پایانی (جمع بندی و نتیجه گیری )

روش پرسش و پاسخ در ارزشیابی کیفی توصیفی

در این روش معلم با طرح سؤال ، زمینه لازم را برای جلب توجه و تحریک کنجکاوی دانش آموز فراهم آورده و سعی می کند وی را به تفکر بیش تر تشویق کرده تا با استفاده از اطلاعات قبلی خود ،پاسخ سؤال ها را بیاید. مهم ترین مراحل روش پرسش و پاسخ عبارتست از :الف )مشخص کردن موضوع و هدف ب)طرح سؤال یا سؤال های مورد نظر ج) ایجاد فرصت لازم برای تفکر و هدایت دانش آموزان به سمت پاسخ دادن به سؤال ها د)نتیجه گیری.

روش نمایشی در ارزشیابی کیفی توصیفی

در روش نمایشی معلم با استفاده از عکس ،فیلم، اسلاید و یا با بهره گیری از وسایل مورد نیاز و به نمایش گذاشتن آن ها در معرض چشمان دانش آموزان خود ، سعی می کند مفاهیم و یا مهارت مورد نظر را به دانش آموزان خود انتقال دهد.این روش در دروس علوم تجربی و فنی – حرفه ای و همچنین کارهایی که جنبه علمی دارند کاربرد بیشتری دارد.

ارزشیابی کیفی توصیفی

این روش بر مشاهده و دیدن تأکید دارد و دانش آموزان از طریق مشاهده و دیدن مفاهیم و یا مهارت های خاص و یا روش های صحیح انجام کار را یاد می گیرند.مهم ترین مراحل روش نمایشی عبارتست از: الف ) آماده کردن وسایل مورد نیاز ب) نمایش دادن ( همراه با توضیحات لازم ) ج)سنجش و ارزشیابی از انتقال مفاهیم و یا یادگیری مهارت مورد نظر در فراگیران.

روش گردش علمی در ارزشیابی کیفی توصیفی

گردش علمی یا تجربی برای تحقق برخی از اهداف آموزشی برای محیط های خارج از کلاس درس طراحی و اجرا می شود. مانند بازدید از موزه ها،نمایشگاه ها،کارخانه ها،مزارع،جنگل ها،رود ها، کوه ها،شهر های مختلف (و یا محلّه ها ی مختلف یک شهر )، بازدید از مناطق جنگلی و . . . . . که در همه ی آن ها دانش آموز با بهره گیری از مشاهدات خود و ثبت آن ها و یا استفاده از مصاحبه ،پرسشنامه، نمونه برداری ، عکاسی، فیلم برداری و . . . به طور مستقیم شناخت و تجارب عمیق و واقعی کسب می کند. در گردش علمی چون دانش آموز فعال می باشد، از این رو می تواند به تعمیق یادگیری وی کمک بیشتری کند. (البته استفاده از این روش مستلزم امکانات و هماهنگی های زیاد با والدین ، اداره آموزش و پرورش  و مسؤولان مقصد گردش علمی می باشد.)

مهم ترین مراحل روش گردش علمی عبارتست از : الف)تعیین موضوع و هدف گردش علمی (به عنوان مثال بازدید از کارخانه ایران خودرو با هدف آشنایی دانش آموزان با مراحل مختلف تولید خودرو ) ب)ثبت مشاهدات به صورت مکتوب یا تصویری( عکس و فیلم)به منظور افزایش دقت بیشتر دانش آموزان حین گردش علمی ج ) تهیه گزارش به صورت فردی یا گروهی به منظور نگهداری و استفاده از آن برای سایر دانش آموزانی که از فرصت گردش علمی محروم می مانند.

روش ایفای نقش در ارزشیابی کیفی توصیفی

از این روش برای عینی کردن مفاهیم نظری یا حوادث ،وقایع و داستان های تاریخی بیش تر استفاده می شود.به عنوان مثال آموزش درس تاریخ در یک دوره خاص با استفاده از ایفای نقش شخصیت های آن دوره و ذکر اتفاقات و وقایع آن دوره توسط دانش آموزان در کلاس ( همانند ایفای نقش در ساختن سریال های تاریخی) و یا ایفای نقش شخصیت های شاهنامه در درس ادبیات فارسی.این روش علاوه بر اینکه می تواند مفاهیم و وقایع تاریخی را تا حدودی برای دانش آموزان عینی کند، از طرف دیگر می تواند موجب ارتباط عاطفی بیش تر دانش آموزان با کسانی باشد که بعضی از نقش ها را ایفا می کنند.

ارزشیابی کیفی توصیفی

مهم ترین مراحل روش ایفای نقش عبارت است از : الف) مشخص کردن موضوع مورد نظر برای اجرای آن به روش ایفای نقش ب) انتخاب افراد برای ایفای نقش ها و تعیین متن و یا مطالبی که قرار است هنگام ایفای نقش بگویند. ج)تهیه امکانات و لوازم مورد نیاز د) آماده کردن ایفاگران نقش برای اجرا و همچنین آماده کردن دانش آموزان برای مشاهده ه) اجرای نمایش مورد نظر و) بحث و گفتگو در مورد نمایش اجرا شده ز)ارزشیابی و نتیجه گیری.

روش اکتشافی در ارزشیابی کیفی توصیفی

در روش اکتشافی معلم از انتقال مستقیم مفاهیم و مطالب به دانش آموزان خودداری کرده و سعی می کند که با فراهم آوردن موقعیت مناسب، کاری کند که دانش آموزان خودشان مطالب،مفاهیم و قوانین مورد نظر را همانند دانشمندان کشف کنند و به عبارت بهتر خود بیابند نه آن که معلم مطالب را برای آن ها ببافد و بگوید. یعنی روش اکتشافی «یافتنی » است نه «بافتنی» از این رو ، روش اکتشافی موجب می شود که خود یادگیرنده برای یادگیری خود تلاش و تفکر کرده و به جستجو بپردازد تا مفاهیم و مطالب را کشف و درک کند. از این رو روش اکتشافی موجب تعمیق یادگیری می شود.به عنوان مثال آموزش بسیاری از مفاهیم در درس علوم ( مانند انقباض،انبساط ،انجماد و . . . ) از طریق روش اکتشافی می توانددانش آموز را در درک بهتر این مفاهیم یاری دهد.

مهم ترین مراحل روش اکتشافی عبارتست از : الف) مواجه کردن دانش آموزان با مسأله مانند گوی و حلقه ای که گوی را نمی توان از حلقه عبور داد. ب) جمع آوری و یا ارائه اطلاعات لازم برای عبور از ابهام ( در این مرحله معلم می تواند اصول و راهنمایی لازم را متناسب با سطح فراگیران و گام به گام ارائه دهد مانند اثر گرما و سرما در انبساط و انقباض اشیاء ج) فرضیه سازی و یا پیش بینی راه حل های عبور از ابهام د) آزمایش و نتیجه گیری ه) اکتشاف و لذت یافتن.

روش پروژه (واحد کار) در ارزشیابی کیفی توصیفی

روش «پروژه» به منظور تکمیل یادگیری و معمولاً خارج از مدرسه با جمع آوری اطلاعات و سازماندهی آن ها و یا ساختن کار دستی و یا شبیه آن به صورت فردی یا گروهی انجام می شود.گفته می شود که معمولاً پروژه با خاتمه درس شروع می شود.مثل تهیه گزارش مکتوب و تصویری (مستند) از تاریخ،جغرافیا و آداب و رسوم محل تولد والدین و یا اجداد آن ها و یا جمع آوری انواع برگ ها یا سنگ ها . . . . و یا ساخت تابلوی برق با نصب کلید،لامپ،جعبه تقسیم و …

ارزشیابی کیفی توصیفی

مهم ترین مراحل روش پروژه (واحد کار) عبارتست از :الف )مشخص کردن موضوع پروژه ب)تعیین زمان و یا فرصت مناسب برای انجام کار عملی ج)اجرای پروژه (واحد کار) توسط دانش آموز و پیگیری اجرا توسط معلم د)ارائه پروژه توسط دانش آموز و ارزشیابی آن توسط معلم.

روش حل مسأله در ارزشیابی کیفی توصیفی

روش حل مسأله فرآیندی است که در آن دانش آموز پس از مواجه شدن با مسأله مورد نظر( مسأله یابی) از طریق تفکر منطقی و مرحله ای و گام به گام علل آن را شناسایی (علت یابی) کرده،سپس راه حل ها و یا پاسخ های ممکن را در نظر گرفته (فرضیه سازی) و با جمع آوری اطلاعات مورد نیاز به بهترین پاسخ ممکن برای حل مسأله مورد نظر می اندیشد.(انتخاب بهترین راه حل) و سپس به نتیجه و پاسخ مورد نظر دست می یابد (نتیجه گیری).

به عنوان مثال در داستان «فرهاد کنجکاو» فرهاد در یک روز بارانی کرمی را در چاله آب می بیند و از خود می پرسد که این کرم چگونه در این چاله پیدا شده حال آنکه دیروز هنگام بازی آن را ندیده بود. (مواجه شدن با مسأله) سپس همه علت های ممکن را مورد بررسی قرار می دهد . مثل آمدن کرم همراه باران ،بیرون آمدن کرم از داخل خاک و . . . (علت یابی) در همان حال که داشت علت های مسأله را حدس می زد دوباره هوا بارانی شد و فرهاد چند ظرف را داخل باغچه گذاشت و گفت اگر کرم همراه باران بیاید می بایست حداقل پس از تمام شدن باران در بعضی از ظرف ها کرم پیدا شود.فرهاد ظرف دیگری را هم از آب باران که در چاله ای جمع شده بود پر کرد و در اتاق گذاشت و گفت اگر کرم از آب باران تولید شود می بایست پس از مدتی در آن ظرف کرم پیدا شود . همچنین فرهاد ظرف شیشه ای را پر از خاک کرد و کرمی که از چاله پیدا کرده بود را در میان خاک ها گذاشت و گفت چنان چه با ریختن آب، کرم بیرون بیاید معلوم می شود که کرم چاله نیز پس از ریزش باران از زمین بیرون آمده است. (فرضیه سازی) اما پس از قطع باران فرهاد درون همه ظرف هایی که داخل باغچه گذاشته بود را نگاه کرد،اما کرمی ندید.در ظرف آبی که در اتاق گذاشته بود هم کرمی پیدا نکرد.اما پس از ریختن آب بر روی ظرف شیشه ای مشاهده کرد که کرم کوچک در بالای آن ظاهر شد. (ارزیابی راه حل ها و انتخاب بهترین راه حل یا پاسخ) سپس نتیجه گرفت وقتی باران می بارد، کرم ها از زیر خاک بیرون می آیند. (نتیجه گیری)

مهم ترین مراحل روش حل مسأله عبارت است از :الف) مواجه با مسأله و یا مشخص شدن مسأله ب) علت یابی مسأله ج) فرضیه سازی و در نظر گرفتن راه حل های ممکن د)انتخاب بهترین راه حل یا پاسخ ممکن ه)اجرای راه حل تا دستیابی به پاسخ و نتیجه گیری.

ارزشیابی کیفی توصیفی

روش همیاری در ارزشیابی کیفی توصیفی

در این روش معلم بعضی از دانش آموزان را که مفهوم یا مهارت مورد نظر را زودتر و بهتر از بقیه یاد گرفته اند را به عنوان دستیار خود انتخاب کرده و آنان را مسؤول آموزش و یادگیری همکلاسان خود می کند.این روش بر این اساس است که معمولاً خود دانش آموزان بهتر می توانند یکدیگر را درک کنند و همدیگر را در یادگیری مفاهیم و مهارت ها یاری دهند.

مهم ترین مراحل روش همیاری عبارتست از : الف) مشخص کردن موضوع و هدف یادگیری ب) مشخص کردن دستیاران و سازمان دهی افراد کلاس ج ) دادن فرصت لازم به دستیاران در انتقال مفاهیم و یا آموزش مهارت های مورد نظر د) ارزشیابی از این که آیا واقعاً دستیاران توانسته اند مفاهیم و مهارت ها را به همکلاسان خود انتقال دهند و سپس نتیجه گیری.

روش بحث گروهی در ارزشیابی کیفی توصیفی

روش بحث گروهی با هدف افزایش اطلاعات و یا جهت دهی به اطلاعات پراکنده ای که افراد شرکت کننده در مورد موضوع مورد بحث دارند و همچنین تقویت قدرت بحث و استدلال و بالا بردن قدرت تحمل افراد در شنیدن آرای متفاوت و افزایش روابط اجتماعی و ظرفیت انتقادپذیری و ارتقای اعتماد به نفس در دانش آموزان مورد استفاده قرار می گیرد.

روش بحث گروهی معمولاً در مورد موضوعاتی مورد استفاده قرار می گیرد که افراد شرکت کننده در بحث حداقل اطلاعاتی در مورد آن داشته باشند.به عنوان مثال بحث گروهی در مورد «مباحث مندرج در کتب اجتماعی یا دینی» و دریافت نقطه نظرات دانش آموزان در مورد آن ها به منظور ارتقای سطح آگاهی آنان فراتر از کتاب درسی و یا بحث در مورد «آسیب ای فرهنگی و اجتماعی جامعه و راه های مقابله با آن ها» و یا نمایش یک فیلم و سپس بحث گروهی در مورد نقاط مثبت و منفی آن.اجرای روش بحث گروهی مستلزم تعیین رهبر گروه و در صورت لزوم تعیین معاون گروه،منشی گروه و ناظر گروه (یا استفاده از یک شخص مطلع به عنوان میهمان گروه) می باشد.

مهم ترین مراحل روش بحث گروهی در ارزشیابی کیفی توصیفی عبارتست از :

  1. تعیین موضوع مورد علاقه شرکت کنندگان در بحث گروهی
  2. فراهم آوردن زمینه مشترک در مورد بحث به عنوان مثال افراد شرکت کننده ترغیب شوند که قبل از بحث ابتدا بخشی از یک کتاب را مطالعه کنند و یا مقاله ای را بخوانند.و یا عکس و فیلم به تماشا گذاشته شده را به دقت تماشا کنند و یا مکانی را (مثل کتابخانه،آزمایشگاه و. . . ) را بازدید کرده تا از این طریق اطلاعاتشان در مورد موضوع تقریباً به هم نزدیک شود و زمینه لازم برای بحث فراهم گردد.
  3. مشخص کردن هدف در ارزشیابی کیفی توصیفی
  4. مشخص کردن سازماندهی و نحوه نشستن افراد کلاس به صورت نعل اسبی و یا دایره ای بر خلاف نشستن ردیفی در کلاس تا همه افراد شرکت خود را در بحث شریک بدانند و نه فقط افرادی که در ردیف جلو نشسته باشند.
  5. مشخص کردن رهبر گروه و در صورت لزوم معاون و منشی گروه و ناظر و مهمان و تعیین وظایف هر یک از افراد و همچنین وظایف دانش آموزان شرکت کننده و آگاهی دادن به آنان از قوانین و مقررات بحث گروهی مثل اجازه گرفتن از رهبر گروه برای اظهار نظر و یا تعیین وقت برای هر یک از افراد شرکت کننده ،یادداشت برداری و . . .
  6. اداره و هدایت بحث با توجه به هدف مورد نظر

ارزشیابی و نتیجه گیری به منظور میزان دستیابی به اهداف موردنظر و سپس جمع بندی مباحث و نتیجه گیری از آن ها.

دانلود فایل های ارزشیابی کیفی

با توجه به آنچه گفته شد دانلود فایل پژوهشی معلمان آموزش و پرورش اقدام به تهیه صدها نمونه فایل در زمینه ارزشیابی کیفی و توصیفی نموده است که دانش آموزان و معلمان عزیز می توانند با مراجعه به فایل های زیر فایل مورد نیاز خود را دریافت نمایند.

ارزشیابی کیفی توصیفی

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]