الگوهای برتر تدریس | دانلود بهترین و قوی ترین نمونه ها در فضای آموزشی

الگوهای برتر تدریس

دانلود بهترین و قوی ترین نمونه ها در فضای آموزشی در واقع بهترین نمونه ای از تدوین الگوهای برتر تدریس در آموزش و پرورش می باشد . و در صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی سایت ما تماس بگیرید.

اجرای الگوهای برتر تدریس در مدرسه

مدرسه عبارت است از مطالعۀ پویایی گروه، مطالعۀ اینکه چگونه یک معلم قدرت و نفوذ خود را روی دانش­آموزان اعمال می­کند و اینکه چگونه یک مدیر از قدرت و نفوذ خود در مدرسه نسبت به کارکنان و دانش­آموزان استفاده می­کند.

الگوهای برتر تدریس

بیس از ۲۵ سال پیش، فرنچ و ریون (۱۹۶۰) پنج موضوع اساسی دربارۀ قدرت اجتماعی را که می­تواند توسط دانشجویان تربیت معلم برای تاثیر روی دانش­آموزان مورد استفاده قرارگیرد، برشمردند. این پنج موضوع عبارت بودند از: جبر، پاداش، ارجاع، حق مشروع و قدرت تخصص.

اعمال بیش از حد و ناکافی قدرت الگوهای برتر تدریس

طی دهه­های ۱۹۵۰ تا هفتاد، برای تعدیل رفتار دانش­آموزان از هر دو شیوۀ جبر و پاداش به صورت افراطی استفاده می­شد. واقیعت این است که چنین شیوه­های «تشویق و تنبیه» برای قرن­ها توسط معلمان و مربیان مورد استفاده قرار می­گرفته است. اکنون تمایل همگان در این است که کوششی در جهت نظریه­پردازی علمی این دو ابزار به عمل آید.

قدرت جبر الگوهای برتر تدریس

دانش­آموزان به معلمان خود اجازه می­دهند تا بر آنان تاثیر گذارند، زیرا آن­ها می­دانند که «تنبیه» حق معلم است و معلم نیز توانایی اعمال آن را داراست؛ اما واقعاً تا چه میزان پیرامون تاثیر تنبیه بر روی رفتار مطالعه شده است؟ چه تعدادی از دانشجویان در مورد نحوۀ کاربرد موثرتنبیه اطلاعات کافی دارند؟

الگوهای برتر تدریس

جه تعداد از آن­ها، محدودیت­های «تنبیه» را درک می­کنند؟ و بویژه از تاثیر آن روی رابطۀ معلم و دانش­آموز آگاه هستند؟ سرانجام اینکه چه تعدادی به خاطر اثر فوری و سریع تنبیه –هرچند کوتاه مدت- وسوسه می­شوند که از آن مکرر استفاده کنند؟

دانش­آموزان با «تنبیه­های مکرر» به شیوه­های گوناگون کنار می­آیند. ما همگی شیوه­های آنان را از سرکشی گرفته تا تلافی کردن (اگر نه به صورت تسویه حساب با معلم، ولی حداقل با یک دانش­آموز یا همکلاسی ضعیف دیگر)، دروغ گفتن، تقلب کردن، رودررویی، تسلیم شدن و رها کردن یادگیری و آموزش –که چه به طور ذهنی و چه به طور فیزیکی دامنه­ای وسیع دارند- می­شناسیم؛ اما گوردون (۱۹۷۴) می­گوید این­گونه روش­های کنار آمدن با تنبیه، صرفاً نشانه­های عینی عصبانیت، محرومیت، احساس بی­لیاقتی، ترس و کینه­جویی و انتقام است. روشن است که شناختن موضوعات مرتبط با «تنبیه» بسیار مفید است.

ما از میان مطالب فوق نمی­توانیم نتیجه بگیریم که معلمان از کاربرد جبر اجتناب ورزند؛ اما اگر معلمی در استفاده از آن به صورت مداوم اصرار دارد، در این صورت باید راجع به کاربرد موثر آن نیز به میزان کافی اطلاعات داشته باشد.

الگوهای برتر تدریس

قدرت پاداش الگوهای برتر تدریس

قدرت پاداش به معلمان این امکان را می­دهد که نفوذ خود را بر دانش­آموزان اعمال کنند؛ زیرا دانش­آموزان توانایی معلم در زمینۀ پاداش دادن نیز آگاهند. قدرت پاداش را می­توان به کمک اصطلاحات مختلف دوباره نام­گذاری کرد، همانند شکل­دهی، شرطی­سازی کنش­گر، تسلط بر حالات احتمالی و … این اصطلاح همچنین توسط مجموعه­ای از واژه­ها مانند محرک، پاسخ، رفتار، نتیجه و تقویت احاطه شده است.

متاسفانه آشنایی دانشجویان با چنین واژه­هایی تضمین نمی­کند که آن­ها توانایی استفاده از این تئوری را هم داشته باشند. بدون وجود درک درستی از مفهوم نظریه، واکنش معلمان در برابر بحران­های ناشی از انضباط، اغلب ناقص خواهد بود؛ چرا که آن­ها در چنین مواقعی بخش­هایی از نظریۀ یادگیری عملی را به طور ناقص به کار می­برند و چون جوابی مطلوب دریافت نمی­کنند، از اینکه این نظریه بد عمل می­کند، حیران می­شوند.

به طور مثال، تقویت منفی یکی از چهار نتیجۀ احتمالی رفتار دانش­آموز در واکنش با استفاده از قدرت پاداش است. سه نتیجۀ دیگر عبارتند از تقویت مثبت، تنبیه و استراحت.

تقویت منفی در الگوهای برتر تدریس

  • واژۀ معادل دیگری که برای تقویت منفی به کار می­رود، چیست؟ بسیاری از مردم پاسخ می­دهند «تنبیه» حال آنکه این درست نیست و تنها یک سوء تعبیر است.
  • به نظر شما استفاده از تقویت منفی موجب افزایش یا کاهش یک «رفتار» در آینده می­شود؟ بسیاری جواب می­دهند «کاهش»، در حالی که پاسخ درست «افزایش» است.
  • به نظر شما دانش­آموزان به دنبال تقویت منفی هستند؟ بسیاری پاسخ می­دهند«نه»، حال آنکه برخلاف تصور آنان، پاسخ صحیح «بله» است.
  • آیا می­توانید مثالی واقعی از یک مورد تقویت منفی که در کلاس استفاده کرده­اید، نام ببرید؟ پاسخ­ها اغلب اشتباه است و یا اصولاً پاسخی وجود ندارد.

الگوهای برتر تدریس

قدرت پاداش در الگوهای برتر تدریس

چنانچه معلمان در برابر دانش­آموزان از قدرت پاداش استفاده می­کنند، باید آن را به طرز موثری به کار گیرند؛ بنابراین وقتی معلمی مفهوم تقویت منفی را به درستی درک نکرده باشد، یکی از چهار پیامد احتمالی رفتار دانش­آموز به عنوان یک وسیلۀ موثر برای اعمال نفوذ توسط معلم از دست می­رود. من تصور می­کنم که آگاهی دانشجویان از سه پیامد احتمالی استفاده از قدرت پاداش، چندان بیشتر از آگاهی آنان نسبت به تقویت منفی نیست.

بنیان­های پنهان نفوذ و قدرت اجتماعی الگوهای برتر تدریس

بتدریج که فرد از کودکی پا به نوجوانی می­گذارد، بزرگسالان فرصت اعمال کنترل روانی و فیزیکی آن­ها و استفاده از پاداش و تنبیه تکیه می­کرده­اند، چه می­ماند؟ هرقدر که کودک بزرگتر می­شود، این قدرت نیز ضعیف­تر می­گردد و کمتر می­توان کودک را بدین وسیله تحت نفوذ خود درآورد؛ بنابراین لازم است که ابزاری دیگرجایگزین آن­ها گردد.

کمال مطلوب آن است که یک معلم از همۀ اصول پنجگانۀ فرنچ و ریون به طور همزمان استفاده کند؛ پس پاداش و تنبیه هنگامی که اثر خود را از دست می­دهند، عملا رها می­شوند.

الگوهای برتر تدریس

سه اصل باقی­مانده از این اصول پنجگانه، نسبت به پاداش وتنبیه دارای توانایی بیشتری برای اعمال نفوذ روی دانش­آموزان هستند. بنا به دلایلی تاکنون معلمانی از کنار این سه اصل بی­توجه می­گذشتند.

قدرت مشروع الگوهای برتر تدریس

دانش­آموزان می­پذیرند که معلم حق دارد رفتار بخصوصی را توصیه کند. این نظر دانش­آموزان به علت موقیعت اجتماعی معلم است. قدرت مشروع همین است که مردم، نهادها و موسسات چون مدارس را دارای این حق می­دانند.

بخش جدا نشدنی ساختار اجتماعی این گونه مؤسسات، هرم قدرت است. پایۀ چنین قدرتی به عنوان نوعی شیوه انضباط، نادیده می­ماند؛ زیرا تلقی ما از آن ناشی از پذیرش ناخودآگاه معلم از سوی داتش­آموز است. علاوه بر این در اجتماعی که ما زندگی می­کنیم، نمونه­های فراوانی از این قدرت مشروع وجود دارد؛ سخنرانان حق سخنرانی دارند. قاضی­ها حق دارند؛ اما زمان آن گذشته است که طرز تفکر ما در این باره صرفا ناشی از تصور دانش­آموز نسبت به معلم باشد.

مدیران مدارس نیز در این زمینه باید به کمک معلمان بیایند. آن­ها باید در این زمینه تمامی کارکنان مدرسه را به یاری بطلبند و آن­ها را نیز موظف بدانند. باید برای همه این موضوع روشن شود که معلمان دارای قدرتی قانونی هستند و حق دارند از آن برای اثربخشی و پیشرفت فرآیند یادگیری و جلوگیری از ایجاد وقفه در آن استفاده کنند.

هنگامیکه قدرت جبر و پاداش با قدرت قانونی تلفیق شود، نتیجه بسیار مفیدتر و موثرتر خواهد بود، بنابراین فایده و تاثیر قدرت مشروع بیش از تاثیر یک شیوه خاص به تنهایی است.

الگوهای برتر تدریس

قدرت ارجاعی الگوهای برتر تدریس

دانش­آموزان ممکن است نسبت به معلمی، دید مثبت داشته باشند و جذب او شوند. قدرت ارجاعی در چنین مواردی است که مصداق می­یابد. هر چه دامنه جذب دانش­آموز از سوی معلم بیشتر باشد، حیطۀ چنین قدرتی نیز وسیع­تر خواهد بود.

برای مثال یک معلم ریاضی که چنین قدرتی را در کلاس ریاضی داشته باشد، به علت جاذبۀ زیادش از نظر دانش­آموزان، می­تواند نفوذش را حتی بیرون از کلاس هم اعمال کند، مثلا در گردهمایی و غیره.

چه چیزی این جذابیت را به وجود می­آورد؟ معلمانی این گونه­اند که دارای قدرت ارجاعی در مورد دانش­آموزان منصف هستند. نه خطای دانش­آموز را نادیده می­گیرند و نه حق قانونی آن­ها را زیر پا می­گذارند. آن­ها شاید مسائل را برای دانش­آموزان حل نکنند، اما در عوض آن­قدر توجه و ذهن دانش­آموز را متوجه موضوع می­کنند که نقش آن­ها به عنوان تسهیل کننده شکل می پذیرد. آن­ها با دانش­آموزان رابطۀ عاطفی و روانی برقرار می­کنند، بدون اینکه این عمل را نشانۀ ضعف به شمار آورند.

الگوهای برتر تدریس معلمان

معلمان برای گسترش چنین قدرتی نیاز به کمک دارند. در این مورد می­توان به دو کتاب توماس گوردون (۱۹۷۴) به نام­های «آموزش اثربخش معلم» و «آموزش اثربخش رهبر» اشاره کرد که نقطه­ای مناسب برای شروع چنین کاری است. الگوهای ارتباطی گوردون، ترکیبی از تئوری و عمل، همراه با ارائه مهارت­های عینی برای معلمان است تا معلمان بتوانند به دانش­آموزان در حل مسائلشان کمک کنند.

دانش­آموزان را با رفتار خود رو در رو کنند و از این رهگذر با جلب رضایت آن­ها، به رفتارشان اعتدال ببخشند.

دربارۀ پیامدهای منطقی و طبیعی این موضوع –که «دینگ می­یر» (۱۹۷۶) به آن پرداخته است- بیشتر مطالعه کنید تا بهتر متوجه شوید که به این ترتیب دانش­آموز در می­یابد که پیامدها، همگی از رفتار خود او ناشی می­شود و نه از روی خواست و میل و وسواس غیرمنطقی معلم، و نیز کاملا متوجه می­شوند که وضع پیش­آمده منصفانه است.

الگوهای برتر تدریس

هنوز باید بر روی کتاب «واقیعت درمانی» گلاسر (۱۹۶۹) کار بیشتری صورت بگیرد. او در این کتاب برای ایجاد انضباطی موفق، ده مرحله را ذکر می­کند. از نظر گلاسر، مدرسه باید به عنوان مکانی مناسب تلقی شود و انضباط از رهگذر مجموعۀ مراحل به دست بیاید. اصولا بحث بر سر این نیست که چرا خطا یا اشتباهی اتفاق می­افتد. هر آنچه که در این­باره بشنوید، بهانه­ای بیش نیست. بحث بر سر این است که دانش­آموز، خود دربارۀ رفتارش به قضاوت بنشیند. به نظر شما، آیا این موضوع به دانش­آموزان و دیگران کمکی می­کند؛ تشویق دانش­آموز به اینکه خودش برای تصحیح رفتارش، طرح بریزد و تنبیهی نیز از سوی مدیران در کار نباشد؟

قدرت تخصص الگوهای برتر تدریس

اکنون به اصل پنجم نظریۀ فرنچ و ریون که همان قدرت تخصص است، می­پردازیم. دانش­آموزان می­پذیرندکه معلمان دارای تخصص و دانش ­ویژه­ای هستند. آن­ها معلم را به عنوان یک متخصص می­بینند. این منبع قدرت و نفوذ، ناخودآگاه مورد استفاده قرار می­گیرد؛ زیرا ما از دانش­آموزان انتظار داریم که تخصص و تبحر ما را درک کنند؛ اما هنگامی که ما خود تخصص دیگران را نشناسیم، از آن­ها چه انتظاری باید داشته باشیم؟

اگر شما از همکارانتان که آمادگی و تخصص معلمان همکار خود را ارزیابی کنند، می­بینید که تعداد کمی از آن­ها توانایی انجام این کار را دارند. ایا این بدان معناست که آن­ها نمی­توانند میزان تخصص یکدیگر را بسنجند؟ من فکر می­کنم که این طور باشد. آیا آن­ها بدون این شناخت می­توانند به قدرت و اعتماد مشترکی که باید میان اعضای یک گروه وجود داشته باشد، دست یابند؟ من تصور نمی­کنم این گونه باشد.

برای این موضوع قدری بیشتر درنگ می­کنیم. به عنوان یک امتحان می­توانید مدیران مدرسه و انجمن اولیا و مربیان را مورد ارزیابی قرار دهید، با این سوال که آن­ها تا چه اندازه از قدرت و آمادگی مدرسه در این مورد اطلاع دارند.

الگوهای برتر تدریس تاثیرات

چنین موضوعاتی تا چه اندازه بر معلمان تاثیر دارد؟ حتی درک عمیق و بنیادینی که «رزنتال» و «ژاکوبسن» (۱۹۸۶) دربارۀ تحقق قدرت فردی و خودشکوفایی ارائه می­دهند، آشکار می­کند که چگونه انتظارهای مدیران، همکاران دیگر و والدین می­تواند تاثیری تعیین کننده روی معلمان داشته باشد تا حدی که آن­ها از طرفی به خاطر این انتظارات، حرفۀ خود را رها کنند و از طرفی دیگر درصدد تحقق این انتظارها برآیند.

تاثیری را که از این جهت ممکن است در دانش­آموز به وجود آید، در نظر بگیرید، با این فرض که از این کوشش­ها تمام مدرسه و سرتاسر جامعه را برای روشن کردن تخصص مدرسه در برمی­گیرد.

الگوهای برتر تدریس

انتظارات زیاد دانش­آموزان، همانند دیگران که معلمان را به مبارزه می­طلبد، موجب می­شود تا آن­ها با چنین انتظارهایی به طور مسالمت­آمیز کنار بیایند. هرچه بیشتر معلمان با این انتظارها کنار بیایند، بیشتر موجب می­شود که آن­ها به تخصص اهمیت بدهند وبنابراین معلمان بتدریج دارای قدرت و نفوذ تخصصی بیشتری خواهند شد، همانگونه که فرنچ و ریون بیان کردند. برای نشان دادن تخصص یک استاد حرفه­ای می­توانیم معیار خود را به سادگی «واقیعت و عمل» در نظر بگیریم.

از خود سوال کنید که تا پیش از این کاری انجام داده­اید که به طور قانونی میزان تخصص آموزشگاه خود را بالا ببرید؟ اگر در این زمینه کاری انجام نداده­اید، فکر کنید که اکنون چه می­توانید انجام دهید و سپس به آن عمل کنید. نتیجه مفید کار شما عبارت خواهد بود از معلمانی که از این پس دارای یک بینش اجتماعی از قدرت هستند و به کمک آن متفاوت از آنچه تاکنون بوده­اند، می­توانند انضباط را به طور موثر در کلاس درس و مدرسه برقرار کنند.

نتیجه گیری الگوهای برتر تدریس

چنانچه شما با اصول پنجگانۀ فوق در مورد قدرت و نفوذ موافق باشید، در این صورت واقعا نمی­توانید هیچ یک از آنان را فراموش کنید. نگاه کنید به معلمانی که آماده شده­اندتا همۀ موارد را به طور موثر به کار ببندند؛ البته به گونه­ای که نه در موردی افراط کنند و نه از موردی نادیده بگذرند.

برای دانلود یا خرید فایل های الگوهای برتر تدریس روی فایل مورد نظرتان کلیک کنید

الگوهای برتر تدریس

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

نمونه فایل های الگوهای برتر تدریس