پیک نوروزی | دانلود بهترین و قوی ترین نمونه ها در فضای آموزشی

پیک نوروزی

دانلود بهترین و قوی ترین نمونه ها در فضای آموزشی در واقع بهترین نمونه ای از تدوین پیک نوروزی می باشد که توسط سایت دانلود فایل پژوهی آموزش و پرورش تدوین گردیده است. و در صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی سایت ما تماس بگیرید.

پیک نوروزی

درگیر کردن دانش آموزان در فرایند یادگیری مفاهیم پیک نوروزی

راهبرد یا مهارت دیگری که معلمان در کلاس های مجازی باید به آن مجهز باشند، درگیرکردن دانش آموزان در فرایند های یادگیری است. اگر فعالیت ها و تلاش های صورت گرفته به منظور ایجاد تعادل در نظام های مختلف انگیزشی صورت پذیرد و نیاز های دانش آموزان برآورده گردد، فعالانه در فرایند های کلاسی مشارکت می کنند. درگیرشدن فعال دانش آموزان در فرایند های یادگیری مفاهیم پیک نوروزی در کلاس های مجازی اطلاعات بیشتری را در اختیار معلمان قرار می دهند و معلمان قادر خواهند بود موانع و نواقص را در فرایندهای یادگیری به شیوه مقتضی رفع کنند تا اینکه دانش آموزان به صورت واکنشی و منفعلانه منتظر بمانند تا معلم به آنها محتوای درسی را عرضه دارد. این امر در فرایندهای انگیزشی دانش آموزان در کلاس تأثیر خواهد داشت. بهترین شیوه برای درگیر کردن دانش آموزان در کلاس، اتخاذ شیوه های مدیریت مشارکتی در فرایند مدیریت کلاسی است.

تدوین پیک نوروزی مهم ترین راهبرد آموزشی در عصر حاضر

یکی از مهم ترین اهداف بنیادی نظام های نوین آموزشی با شعار تحقق یادگیری مفاهیم پیک نوروزی مؤثر و اثر بخش، تعمق یادگیری مفاهیم پیک نوروزی مبتنی بر فناوری اطلاعات علاوه بر جهانی سازی آموزش، و دانش آموز محور کردن آموزش و عدالت آموزشی در تدوین پیک نوروزی است. اهمیت راهبرد تدوین پیک نوروزی در مدیریت کلاسهای مجازی به مجازی است.نظام تدوین پیک نوروزی با ویژگی های خاص فرازمانی و فرامکانی خود با سبک مدیریتی هدایت شده، فراگیر محور و مبتنی بر رویکرد های جدید یادگیری تعریف شده است و در مقایسه با سایر نظام های سنتی این قابلیت را دارد که با تعداد معلم کمتر، دانش آموزان بیشتری را در مقاطع مختلف تحت پوشش فعالیت های آموزشی خود قرار دهد. در این نظام آموزشی از رسانه های گوناگون آموزشی استفاده می شود،شامل ماهواره، تلویزیون، تلفن، رایانه و سایر موارد متناسب با مقتضیات آموزشی وفرهنگی و سیاسی هر منطقه به صورت تک رسانه ای یا چند رسانه ای.

پیک نوروزی

روش تدوین پیک نوروزی

تدوین پیک نوروزی را روش معرفی می کند. در این روش سخنرانی از طریق رسانه های مختلف و مواد چاپی بدون نیاز به ارتباط و تعامل چهره به چهره امکان پذیر است و مسؤلیت یادگیری بر عهده فراگیر است. از نظر او تدوین پیک نوروزی، نظام آموزشی برنامه ریزی شده ای است که سازمان و نه معلم برای سازماندهی فرایند یاددهی- یادگیری اتخاذ می کند و هدف عمده آن انتخاب بهترین راهکار های مناسب برای استفاده از فناوری های جدید درآموزش، تسهیل ارتباط دو سویه میان معلم و شاگرد، و فراهم کردن زمینه های یادگیری انفرادی و ارزشیابی فراگیران است.

نظام های تدوین پیک نوروزی

در نظام های آموزشی از راه دوربا توجه به هدف آن ها که تحقق یادگیری مؤثر و اثر بخش و تعمق یادگیری مبتنی بر فناوری اطلاعات است، آنچه ضروری به نظر میرسد و بدون آن نمیتوان چنین اهدافی را محقق ساخت، آموزش فراگیر محور است که از طریق آن، فرایند یادگیری با توجه به ویژگی ها ونیاز های دانش آموزاز طریق رسانه های آموزشی به خصوص رسانه های مبتنی بر فناوری اطلاعات انجام میشود. در آموزش سنتی به فراگیران و نیازهای آنها کمتر توجه میشود، در حالی که در تدوین پیک نوروزی با سر لوحه قرار گرفتن خودآموزی، برتفاوت های فردی دانش آموزان تأکید می شود و هر دانش آموز بر مبنای استعداد و توانایی های خود محتوای آموزشی را.

پیک نوروزی

ویژگی‌های نظام های تدوین پیک نوروزی

کیگان باتوجه به نیاز های مختلف نظام تدوین پیک نوروزی به توصیف ویژگی های این نظام در مقایسه با سایر نظام ها میپردازد که برخی از آنان به شرح زیرند:

  1. شکاف بین معلم(یاد دهنده) و فراگیر(یاد گیرنده)، از نظر مکانی و زمانی
  2. تأکید بر آموزش ها و روش های تدریس انفرادیبا توجه به نیاز های فردی دانش آموزان
  3. ایجاد ارتباطات دوسویه بین معلم و فراگیران با استفاده از وسایل تک یا چند رسانه ای
  4. ایجاد دسترسی مناسب به منظور تلفیق فناوری های جدید در محیط های آموزشی به عنوان رسانه ها و ابزار های آموزشی
  5. تأکید بر یادگیری انفرادی ک بیشترین میزان یادگیری مفاهیم پیک نوروزی مورد نیاز فراگیر در زمان و مکان روی می دهد.

دراکر اصطلاح از راه دور را توانایی آموزش بدون محدودیت های فاصله و مسافت عنوان کرده است. مدل تدوین پیک نوروزی برآن است که محیط کلاسی را طوری طراحی کند تا با استفاده از امکانات چند رسانه ای مانند کنفرانس دیداری و شنیداری تا مدل معلم محور رادر فرایند آموزش اصلاح کند و با حذف محدودیت فضا و مکان ان را بازسازی کند. در نظام های تدوین پیک نوروزی ارتباطات مبتی بر رسانه های رایانه ای بدین جهت مورد توجه قرار گرفته که قابلیت تعامل محاوره ای فراتر از زمان و مکان حتی فرهنگ را میسر کند و تحت لوای عنوان تدوین پیک نوروزی، تنوعات موضوعی در ارتباط مبتنی بر رسانه های اطلاعاتی و ارتباطی به شکل های گوناگون وجود داشته باشد. این رسانه ها فرصت هایی برای عموم افراد به وجود می آورند تا بتوانند در فضای الکترونیکی و مجازی که منطق آن از یاددهی به یادگیری مفاهیم پیک نوروزی تغییر یافته به آموزش بپردازند. تعامل اجتماعی در نظام تدوین پیک نوروزی نیز از نظر فردی و اجتماعی به قلمرو محیط مجازی راه می یابد ودر آنجا افراد به طور هم زمان با یکدیگر با امکاناتی که رسانه های اطلاعات و ارتباطی در تدوین پیک نوروزی ایجاد کرده اند ارتباط و تعامل برقرار می کنند.

پیک نوروزی

در نهایت،تدوین پیک نوروزی موجب می شود خانه هر فرد به مثابه محل آموزش ویتلقی شود و انسان از زندگی در دنیای شخصی خود لذت ببرد. اینجاست که با گسترش دسترسی افراد به شبکه ها دنیای مجازی در حال شکل گیری است. ضرورت وجود چنین دنیای مجازی ای، آموزش مجازی را تأمین می کند.

انواع رسانه‌های آموزشی در نظام‌های تدوین پیک نوروزی

برای انتقال محتوای مواد آموزشی در برنامه های تدوین پیک نوروزی روش های متفاوتی وجود دارد. این شیوه ها از پایین ترین سطوح فناوری تا عالی ترین سطوح متعلق به فناوری چند رسانه ای مانند اینترنت، ویدئو های پخش زنده، و کنفراس های زنده ویدئویی متفاوت اند. بعضی از آن ها به سرمایه گذاران کلان در زیر ساخت های فناوری و بعضی دیگر هم به هزینه کمتری نیاز دارند. برای اطمینان از اینکه تدوین پیک نوروزی موفق و مؤثر باشد چندید عنصر باید در طراحی فرایند یاددهی- یادگیری مفاهیم پیک نوروزی بررسی شود.

ملاحظه دقیق محتوا و پایگاه دانش،طراحی آموزشی، چارچوب انتقالی و ارتباطی، تعامل بین معلم و شاگرد،و محیط آموزش و مدیریت آن در برنامه مؤثر تدوین پیک نوروزی اساسی است. علاوه بر این امور، توجه به زیر ساخت هتی فناوری و امکانات موجود و نیز بافت فرهنگی و اجتماعی ک در آن فرایند یاددهی-یادگیری نیز روی میدهد نیز عوامل تأثیر گذار در انتخاب رسانه های آموزشی در نظام های تدوین پیک نوروزی است.

انتخاب رسانه ای ویژهبرای انتقال باید با توجه به محتوای آموزشی تعیین گردد و مدیران مدارس به خصوص مدیران کلاسها در نظام تدوین پیک نوروزی باید به بستر موجود و طرز استفاده از فناوری های آموزشی و اطلاعاتی و ویژگی ها و امکانات آن توجه داشته باشند. در ادامه چند رسانه را بررسی میکنیم.

پیک نوروزی

الف)تلفن

فناوری تلفن یکی از ابتدایی ترین و ساده ترین و در عین حال اثر بخش ترین فناوری های یادگیری است که تقریبا در دسترس تمامی استفاده کنندگان قرار دارد.

درکشورهایی که شبکه مخابراتی محهز وجود دارد میتوان از تلفن به عنوان یکی از ابزارهای مطرح استفاده کرد.

یاددهی-یادگیری فراگیران با استفاده از فناوری تلفن برقراری هم زمان تلفن با معلم خود در بحث های مطرح شرکت میکنند و تعملات سازنده بین فراگیران و نیز معلم و فراگیران ایجاد میشود. به لحاظ کم هزینه بودن و در دسترس بودن این فناوری در نظام های آموزشی

مهم ترین فواید نظام های تدوین پیک نوروزی عبارت اند از:

  1. عرضه ی دروس تخصصی با استفاده از فناوری تلفن در مدارسی مناسب است که متقاضی کافی برای

ان دروس وجود ندارد و تشکیل کلاس درس و رفع اشکال به صرفه نیست

  1. از معلمان.و مربیان مجرب در دروس تخصصی استفاده میشود.
  2. محدودیت مکانی در برقراری ارتباطات و تعملات بین معلم و فراگیران از میان برداشته میشوند. مهم ترین محدودیت این فناوری این است که استفاده از ان فقط در موقعیت هایی میسر است که امکانات پیشرفته مخابراتی وجود داشته باشد و نمیتوان در دروسی که محتوای پیچیده دارند از آنها استفاده کرد.

ب)رایانه

فناوری رایانه یکی از مهم ترین ابزار های یادگیری مفاهیم پیک نوروزی از راه دور است. از طریق رایانه ها، فراگیران و معلمان توانایی برقراری ارتباط،جست و جوی اطلاعات، و پردازش آن را از طریق شبکه جهانی دارا شده اند و قادر اند با استفاده از این فناوری و محیط های یادگیری مفاهیم پیک نوروزی مشارکتی دست یابند. با این همه کاربرد رایانه در نظام های تدوین پیک نوروزی هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارند و هنوز نواقصی در سیستم های ارتباطی فناوری رایانه ای و جود دارد که با رفع این نواقص و ایجاد زیر ساخت های لازم در این خصوص می توان زمینه ای استفاده بهینه عرضه بهینه از این فناوری را در محیط آموزشی الکترونیکی ایجاد کرد دو محدودیت مهم و جدی در به کار گیری رایانه ها در تدریس و یادگیری مفاهیم پیک نوروزی وجود دارد اولین و ضروری ترین محدودیت در استفاده از رسانه های رایانه ای در آموزش دسترسی فراگیران به رایانه است و نیز ایجاد زیر ساخت های ارتباطی و فناوری ارتباطی در محدودیت از استفاده از رایانه ها است. به صرف وجود رایانه در محیط های اموزشی و غیر اموزشی نمیتوان آموزش مؤثری را ایجاد کرد. ایجاد زیر ساخت های ارتباطی لازم در این امر شرط اصلی است. محدودیت دوم وجود نرم افزار های آموزشی و کاربرد آنها در نظام های تدوین پیک نوروزی است ک به واسطه ی انها فراگیران میتوانند محتوای آموزش خود را به صورت الکترونیکی بررسی و باز بینی کنند و مسائل و مشکلات خود را مرتفع نمایند.

پیک نوروزی

ج) تله کنفرانس دیداری

در این شیوه عناصر دیداری و شنیداری ترکیب می شوند و الگوی آموزش دیداری و تعاملی را به وجود می آورند. این شیوه از تدوین پیک نوروزی از طریق فناوری های نوین، ماهواره ها ، و تلویزیون ها از یک نقطه به چند نقطه ارسال و دریافت میشوند. نقاط قوت این شیوه عبارت اند از:

۱.این فناوری قادر است نقاط مختلف و دور افتاده را در یک زمان به کلاس وصل کنند و فراگیران و معلماان در تعامل با یکدیگر به مروور به محتوای درس میپردازند و نقاط دور افتاده و محروم نیز از معلمان مجرب بهره میگیرند .

۲.این فناوری با استفاده از عناصر دیداری و شنیداری به صورت هم زمان تاثیر بیشتری را به لحاظ یادگیری مفاهیم پیک نوروزی نسبت به سایر وسایل فناوری آموزشی بر داش آموزان خواهد گذاشت.

نقاط ضعف این شیوه به شرح زیر است:

  1. دانش آموزان باید در یک زمانه مشخصی به سایت وصل شوند.بنابراین استفاده از این فناوری از لحاظ زمانی برای فراگیرانمحدودیت هایی را ایجاد میکند.
  2. به بسیاری از زیر ساخت های پر هزینه ازجمله فناوری های نوین ، شبکه های ارتباطی قوی،و حتی ماهواره نیاز است.
  3. معمولا در هر اتصال از راه دور باید به واحد هماهنگ کننده وجود داشته باشد.

د)کنفرانس مبتنی بر رسانه های رایانه ای و مجازی

اینترنت و وب جهانی موجب شده مؤسسات متعددی تدوین پیک نوروزی را انتخاب کنند. همچنین برخی ادعا میکنند رسانه هایی وجود دارد که برای آموزش هم زمان راه حل های ساده دارند که با فشار کلید رایانه همه مشکلات حل میشود.

پیک نوروزی

نقاط قوت این رسانه عبارت اند از:

۱.تأثیر عمده در افزایش نتایج آموزش و ارتقای وضعیت پیشرفت تحصیلی و یادگیری مفاهیم پیک نوروزی فراگیران و کاربران

۲.هزینه های متوسط و انعطاف پذیری بالای رسانه مورد نظر

  1. امکان برقراری تعادل فرد با گروه و فرد با فرد
  2. توانایی ایجاد بخش های کلاسی به صورت مداوم
  3. امکان دسترسی به مطالب در هر موقعیت زمانی و مکانی.

نقاط ضعف این رسانه عبارتند از:

۱.تفاوت در برداشت از محتوای مواد درسی و آموزشی

  1. ناسازگاری از لحاظ فناوری
  2. شناخت مخاطبان از فناوری مورد نظر و میزان بهره مندی با توجه به این شناخت.

هـ) استفاده از اینترنت        

یکی از روش های مؤثر در تدوین پیک نوروزی، آموزش از طریق اینترنت است که محدودیت زمانی و مکانی را از بین می برد. اینترنت محیط نسبتاً جدیدی همراه با قابلیت های فراوان در آموزش است. حسن اصلی اینترنت فراهم سازی امکان ساخت ابزارهای آموزشی است به طوری که برای همه افراد و مردم جهان در دسترس باشد.

اینترنت پردازش اطلاعات را در چندید مسیر هدایت میکند:

  1. برای کار بران و فراگیران:
  • جهت جست و جوی اطلاعات
  • کسب نظرات دیگران یا مشورت با آن ها و بحث با سایر همکلاسی ها
  • جست و جوی مواد درسی روز آمد و به روز شده
  • جذاب تر ساختن نحوه تدریس و محتوای دروس ارائه شده
  • انتشار نتایج ارزیابی ها
  1. برای مؤسسات آموزشی
  • تهیه و در اختیار گذاشتن اطلاعات آن مؤسسه۰فهرست دروس ارائه شده،فهرست مدرسان و معلمان)
  • پیشرفت مدیریت آموزشی در نظام ها و مؤسسات آموزشی.

از جمله محاسن تدوین پیک نوروزی از طریق اینترنت به شرح زیر است:

  • انعطاف پذیری زمانی و مکای
  • توانایی جهانی شدن آموزش و فرایند های یاددهی- یادگیری مفاهیم پیک نوروزی
  • عدم نگرانی دربارهسازگاری رایانه و سیستم های مربوط به آن
  • بهنگام سازی سریع محتوای آموزشی.

از معایب اینترنت میتوان به موارد زیر اشاره کرد

  • محدودیت های موجود در زیر ساخت های خطوط ارتباطی و سرعت کم (خطوط انتقال برای انتقال تصاویر صداها،و …)
  • وابستگی میزان فراگیری به میزان آشنایی با امکانات موجود در اینترنت و راهبردی و حرکت در اینترنت و دنیای مجازی
  • حجم زیاد اطلاعات موجود در آن و ایجاد سردر گمی فراگیران در انتخاب اطلاعات مورد نظر.

پیک نوروزی

و) استفاده از فناوری های چند رسانه ای در تدوین پیک نوروزی

فناوری های چند رسانه ای عبارت اند از استفاده از رایانه در عرضه و تلفیق متن، گرافیک،صدا، و ویدئو با رابط ها و وسایلی که به کاربران با فراگیر اجازه می دهند مسیر یابی کند، با رایانه تعامل داشته باشد، خلق کند، و ارتباط برقرار نماید.

تعریف فناوری چند رسانه ای در برگیرنده جهان جزو اصلی است.

برقرارکند.

۲.وجود رابط هایی که اطلاعات را به هم وصل کنند.

  1. وجود وسایل مسیر یابی که به فراگیران امکان می دهد به شبکه های اطلاعاتی متصل شوند، حرکت کنند،و از اطلاعات موورد نظر استفاده کنند.
  2. وجود شیوه و روش برای پردازش نظرها و اطلاعات جمع اوری شده که به واسطه آن بتوان تعامل و ارتباط موثری برقرار کرد.

اگر یکی از این اجزا وجود نداشته باشد،فناوری چند رسانه ای در حقیقت،چند رسانه ای مهارت و فناوری پایه در قرن شاخصه مدرسه خوب است و مانند مهارت خواندن و نوشتن در قرون گذشته اهمیت دارد.چند رسانه ای ماهیت خواندن و یادگیری در نظام های تدوین پیک نوروزی را تغییر خواهد داد و به جای تاکیید صرف بر کتاب ها و مطالب چاپ شده خطی و محدود شدن بر آن،با ایجاد بعد جدید به آموزش آن را متحرک و پویات می سازد(همان).

مهمترین مزیت چند رسانه ای نصبت به دیگر تجهیزات آموزشی انعطاف پذیری در عرضه اطلاعات و دستیابی سریع آن در فراهم کردن بازخورد است.هدف اصلی از بکارگیری چند رسانه ای این است که به یادگیری دانش آموزان و سواد آن ها را بالا ببرد.چند رسانه ای موضوع ها و مواد آموزشی را برای دانش آموزان به صورتی که آسان تر به خاطر سپرده شود و شکلی جذاب تر از کتاب های یا رسانه های خاص بیابد عرضه می دارد.چند رسانه ای قادر است راهبرد های گوناگون یادگیری را به کار گیرد و دانش آموزان را قادر سازد تا متناسب با توانایی شان یادبگیرند.چند رسانه ای بودن فناوری موجب می شود انگیزه دانش آموزان به یادگیری افزایش یابد و انعطاف پذیری بیشتری در فرایند های یاد دهی-یادگیری ایجاد شود.

به نظر چری دلایل استفاده از چند رسانه ای در کلاس عبارتند از:

۱.انگیزه دانش آموزان را برای مشارکت در فرایند ها و فعالیت های یادگیری بالا می برد.

۲.مهارت های همکاری را در بین دانش آموزان ایجاد می کند.

۳.دانش آموزان را قادر می سازد منابعی را تجزیه و تحلیل کنندو به روش های جدید

۴.در مقایسه با معلم و کلاس مخاطبان بیشتری را برای دانش آموزان فراهم می آورند.

۵.به تفکر در سطح بالاتر و مهارت های حل مسئله نیاز دارند.این پروژه ها تفکر غیر خطی را توسعه می بخشند و به دانش آموزان واگرا شانس درخشش می دهند.

۶.نقش معلم را از سخنران و محوریت کلاس به نقش تسهیل کننده یادگیری تغییر می دهند.کلاس های درس دانش آموز محور در نظام های تدوین پیک نوروزی و سایر نظام ها را پدید می آورند.

  1. به معلمان اجازه می دهند سبک های متفاوت یادگیری و هوش را در کلاس بشناسند و توانایی خلاقیت فراگیران را ارتقاء دهند.

برای دانلود پیک نوروزی ابتدایی ۱۴۰۳ از اینجا اقدام کنید

دانلود پیک نوروزی ۱۴۰۳ جدید ترین نمونه پیک نوروزی پیش دبستانی اول دوم سوم چهارم پنجم ششم ابتدایی.

پیک نوروزی