روایت پژوهی | دانلود بهترین و قوی ترین نمونه ها در فضای آموزشی

روایت پژوهی

دانلود بهترین و قوی ترین نمونه ها در فضای آموزشی در واقع بهترین نمونه ای از تدوین روایت پژوهی می باشد که توسط سایت دانلود فایل پژوهی آموزش و پرورش تدوین گردیده است. و در صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی سایت ما تماس بگیرید.

روایت پژوهی

اهمیت و ضرورت روایت پژوهی

سال هاست که معلمان در شورای معلمان و یا گروه های آموزشی ،مسأله ها و دغدغه های خود را نسبت به بعضی از دروس که دانش آموزان در یادگیری آن با مشکل مواجه هستند را مطرح می کنند ولی نظرات و دیدگاه های آنان فقط در حد یک صورتجلسه و نهایتاً ارجاع به منطقه و یا استان باقی می ماند اما تاکنون یک عزم و اراده جدی برای بهبود روش های تدریس در این گونه از موضوعات و درس ها از طریق یک کارعملی و فراتر از تئوری وجود نداشته است.

معلمان با تجربه در روایت پژوهی

با وجود هزاران معلم با تجربه در گذشته و حال ،هنوز بسیاری از معلمان در آموزش بعضی از مفاهیم با مشکل مواجه هستند و هنوز بعضی از معلمان بعد از سال ها تدریس با الگو و روش مناسب در آموزش بعضی از مفاهیم حتی ثابت در پایه های تحصیلی مثل ضرب،تقسیم،اعشار و . . . آشنا نیستند.

علت آن است که نظام آموزش و پرورش نتوانسته است بصورت عملی یک فرصت مناسب را برای معلمان فراهم آورد تا از طریق هم آموزی از تجربه های عملی و روش های تدریس یکدیگر بهره گیرند و حتی حداقل کار ممکن یعنی فیلم برداری از تدریس معلمان موفق و با تجربه نیز انجام نشده است تا از طریق این گونه فیلم های آموزشی بتوان سطح هم آموزی از معلمان را افزایش داد!!! و این خلاء آموزشی یعنی دارا بودن معلمان موفق و با تجربه و عدم تهیه فیلم از روش تدریس آنان مشکلی است که سال هاست معلمان جامعه ما از این عدم تدبیر رنج می برند و کسی نیست که این معمای به این آسانی را حل کند!!!

روایت پژوهی

تدریس در روایت پژوهی

چنآن چه رئیس آموزش و پرورش هر منطقه،مدیر مدرسه را موظف کند که فقط و فقط یک حلقه فیلم از تدریس موفق در مدرسه خود را تهیه و آن را در اختیار منطقه آموزشی قرار دهد،در پایان هر سال تحصیلی صدها و هزاران فیلم تدریس قابل استفاده تهیه خواهد شد و از طریق تبادل آن با سایر مناطق آموزش و پرورش واقعاً می توان به سادگی این خلاء آموزشی را برطرف کرد.

هنوز هستند معلمانی که از طریق تماشای فیلم تدریس حروف الفبا توسط مرحوم نیّرزاده از طریق تلویزیون از نحوه آموزش و کلاسداری آن مرحوم الگو گرفته و در کلاس های درس خود عملاً به کار می گیرند.

حال که تماشای یک فیلم پس از سال ها در ذهن ها و خاطره ها باقی مانده است به راستی چرا نظام آموزش و پرورش با در اختیار داشتن صدها و هزاران معلم با تجربه با اندکی مدیریت نتوانسته است بانکی از فیلم های تدریس برتر را تهیه و آن را در اختیار معلمان قرار دهد.

دانشجویان تربیت معلم در روایت پژوهی

در طی سال های گذشته بسیاری از دانشجویان تربیت معلم به اینجانب بعنوان مدرس تربیت معلم مراجعه کرده و واقعاً تمایل داشته اند که از نزدیک روش تدریس سایر معلمان را مشاهده و از تجربه های آنان بر اندوخته های خود بیفزاینداما عملاً این امکان فراهم نبوده است زیرا سیستم اداری چنین امکانی را به مدیر مدرسه نمی دهد و یا به سختی می توان استفاده از این امکان را فراهم کرد و عملاً حتی معلمان موفق نیز درب کلاس های خود را برای استفاده دیگران از روش تدریس خود بسته اند و کسی از تجربه های ارزشمند آنان مطلع نیست.

حال که نمی توان درب کلاس ها را برای استفاده دیگران باز گذاشت اما حداقل از طریق ضبط الگوهای موفق تدریس(آن هم بخصوص در مورد بعضی از موضوعات و دروسی که اکثر دانش آموزان در یادگیری آن دروس با مشکل مواجه هستند) می توان این خلاء آموزشی یعنی عدم دسترسی معلمان به مشاهده الگوها و روش های برتر تدریس را برطرف کرد.

روایت پژوهی

فرصت های روایت پژوهی

روایت پژوهی حداقل این فرصت و امکان را فراهم می آورد که معلمان پس از سال ها کار انفرادی (و جزیره ای و مستقل عمل کردن)گرد هم آمده و از طریق خرد جمعی ،الگوهای مناسبی را بر آموزش بسیاری از مفاهیم و دروس ارائه داده و با ضبط تدریس آن ها بتوان برترین ها را در اختیار سایر معلمان (که سخت به آن ها نیاز دارند) قرار داد.

اجرای روایت پژوهی

با اجرای روایت پژوهی می توان مجموعه ای از تجربه های ماندگار آموزشی را نه فقط از طریق نوشته های معلمان یلکه از طریق مشاهده فیلم تدریس آن ها فراهم آورد و آن ها را در اختیار نظام اموزش و پرورش قرار داد .به طوری که اگر این انقلاب آموزشی در سطح کشور (با حدود ۷۰۰ منطقه آموزش و پرورش) صورت گیرد می توان از همه مفاهیم مهم کتاب های درسی و در همه دوره ها و پایه های تحصیلی فیلم ها و روش تدریس برتر را تهیه و با تشکیل «بانک فیلم های تدریس» و در دسترس قرار دادن آن برای همه معلمان «کیفیت تدریس و آموزش» را در سطح کشور بالا برد.

روش های تدریس در روایت پژوهی

از یک سو چه بسیارند معلمانی که روش های تدریس مفید و بسیار جذاب و مؤثری دارند اما دیگران از تجربه های آنان بی بهره اند و از سوی دیگر چه بسیارند معلمانی که نیاز به این تجربه های مفید و قابل استفاده دارند.اما از دسترسی به این تجربه های ارزشمند محروم هستند.از این رو باید بین این دو گروه پلی برقرار کرد.از دیدگاه نویسنده نقطه اتصال و پل ارتباطی بین این دو گروه «پل روایت پژوهی» و ضبط فیلم های تدریس و انتخاب تیم های موفق و تکثیر آن در بین سایر معلمان می باشد.

روایت پژوهی

از آن جا که روایت پژوهی این امکان را برای مدیران مدارس و معلمان مدرسه فراهم می آورد،می توان اجرای روایت پژوهی را بعنوان یک ضرورت برای نظام آموزش و پرورش و معلمان محسوب کرد.

تعریف و مفهوم روایت پژوهی

روایت پژوهی به کوشش جمعی و روش مند همراه با ژرف اندیشی معلمان مدسه در قالب گروه های کوچک به منظور شناسایی مشکلات دروس و موضوعاتی که دانش آموزان در درک و دریافت آن با مشکل مواجه هستند،سپس هم فکری و بازاندیشی و طراحی یک طرح مشترک در شیوه تدریس درس مورد نظر با رویکرد هم آموزی و یادگیری معلمان از تجربه های یکدیگر و با هدف دستیابی به راه حل بهتر و مناسب تر از طریق خرد جمعی در جهت تسهیل در فهم مطالب و سرعت یادگیری و تعمیق آموخته های دانش آموزان و در نهایت ارائه یک الگوی برتر در آموزش درس مورد نظر می باشد.

شرایط اجرای روایت پژوهی

دارا بودن روحیه کار تیمی و گروهی

روایت پژوهی ، پژوهش مشارکتی معلمان و کارکنان مدرسه برای بهبود مسأله های کلاس و درس است از این رو لازمه یک کار دسته جمعی، دارا بودن روحیه همکاری و کار گروهی است .بنابراین افرادی که این روحیه را ندارند نمی توانند در روایت پژوهی مشارکت داشته باشند و یا اگر حضور پیدا کنند حضورشان یک حضور کمی است نه کیفی.

داشتن دغدغه های آموزشی و تربیتی مشابه

آن گروه از معلمان می توانند در یک تیم روایت پژوهی قرار گیرند که دغدغه های آموزشی و تربیتی نزدیک به هم داشته باشند.از این رو پیشنهاد می شود که معلمان هم پایه و یا معلمان هم درس در یک گروه قرار بگیرند تا آن تیم از انسجام لازم برای اجرای روایت پژوهی برخوردار باشد.

دارا بودن روحیه نقادی و ظرفیت انتقادپذیری

روایت پژوهی زمانی به اهداف واقعی خود نزدیک می شود که معلمان شرکت کننده علاوه بر ظرفیت انتقادپذیری،خود نیز روحیه نقاد داشته باشند.

انگیزه و علاقه مندی

یکی از شرایط لازم برای تشکیل تیم روایت پژوهی داشتن انگیزه و علاقه مندی برای یافتن روش های تدریس کارآمد به منظور تسهیل و تعمیق یادگیری می باشد.

روایت پژوهی

حمایت مدیر مدرسه و سایر کارکنان مدرسه

چنانچه مدیر مدرسه خود از انگیزه های لازم برای در کنار هم قرار دادن معلمان به منظور هم آموزی و یادگیری گروهی به منظور بهبود فرایند یاددهی –یادگیری برخوردار باشد،می توان به تشکیل یک تیم موفق درس پژوه در آن واحد آموزشی امید بست.در غیر اینصورت روایت پژوهی در حد یک آرزوی دست نیافتنی باقی خواهد ماند.

داشتن روحیه ی پرسشگری و تحقیق

معلمانی می توانند در روایت پژوهی موفق باشند که روحیه پرسشگر و کنجکاو داشته باشند.در غیر اینصورت روایت پژوهی به معنای واقعی آن محقق نخواهد شد.

وجود امکانات لازم:

امکانات و وسایل آموزشی متناسب با درس مورد نظر و همچنین دوربین فیلم برداری برای ضبط اجرای تدریس اول و دوم و سایر مراحل روایت پژوهی بعنوان ملزومات اجرای روایت پژوهی محسوب می شود.

روایت پژوهی

سوابق روایت پژوهی در جهان

سابقه اجرای روایت پژوهی (Lesson study)را به معلمان ژاپنی نسبت می دهند.روایت پژوهی ترجمه ژاپنی Kenkyu Jugyo (جوگیو کنکیو) می باشد.واژه Kenkyu در ژا‍‍‍پن به معنی «درس» و کلمه Jugyo به معنی «مطالعه و یا پژوهش» می باشد و ترکیب این دو واژه به معنی اصطلاحی آن یعنی «مطالعه و پژوهش مشارکتی در فرایند تدریس»

مزایای روایت پژوهی

یکی از مزایای ماهیت مشارکتی پژوهش در کلاس این است که شاخص ها و نشانگرهایی برای سنجش فراهم می کند تا معلمان بتوانند در ارزیابی مهارت ها خود از آن ها استفاده کنند.مشارکت معلمان شامل تعامدات مستمر درباره روش های آموزشی اثربخش و مشاهده ی کلاس های یکدیگر است.این فعالیت ها به معلمان کمک می کنند که به بررسی کار خود بپردازند وموارد بهبود یافتنی را شناسایی کنند.مشارکت معلمان می تواند انگیزه عمیقی برای بهبود ایجاد کند.یک معلم جوان پس از مشاهده ی کلاس درس یکی از همکارانش گریه کرده و گفته است:من برای دانش آموزانم خیلی متأسفم و فکر می کنم اگر آن ها در کلاس معلم دیگری بودند،زندگی بهتری داشتند»

این اعتراف بیانگر آن است که یک معلم نباید فقط به دانش و روش خود در تدریس متکی باشد و برای ارتقای دانش و مهارت حرفه ای خود می بایست روش تدریس سایر معلمان را هم مورد مطالعه قرار دهد و از نزدیک آن ها را مشاهده کند و از این طریق حداقل روش تدریس خود را مورد بازنگری قرار دهد.

روایت پژوهی

«مشارکتی بودن پژوهش در کلاس درس موجب توازن انتقاد از خود در تک تک معلمان است،با این ایده که آموزش بهبود یافته یک فرایند عمل گروهی است نه حیطه یا مسوولیت انفرادی .این ایده نمایانگر این واقعیت است که وقتی معلمان ژاپنی درسی را با همکاری یکدیگر طراحی می کنند، نتیجه را یک محصول مشترک به حساب می آورند که به همه ی اعضای گروه تعلق دارد.هنگامی که یک معلم،درسی را آموزش می دهد و بقیه مشاهده می کنند، عموماً مشکلاتی را که پیش می آید، به درسی نسبت می دهند که توسط گروه طراحی شده نه معلمی که آن را به اجرا درآورده است.پس این امکان برای معلمان وجود دارد که بدون رنجاندن همکار خود از او انتقاد کنند.به این ترتیب می توان با دقت بیش تر و عمیق تر درباره شایستگی ها و کاستی های کلاس درس و فرایند تجدید نظر و بهبود آن سخن گفت.

معلمان ژاپنی و روایت پژوهی

آن چه موجب شد که معلمان ژاپنی بر اجرا و استمرار روایت پژوهی تأکید داشته باشند این بود که روایت پژوهی بر مبنای خرد جمعی استوار شده بود و به طور مسلم خرد جمعی بر خرد فردی برتری خواهد داشت.همچنین در اجرای روایت پژوهی هم خود از تجربه های یکدیگر می آموختند و هم از این طریق می توانستند یادگیری دانش آموزان خود را تسهیل و تعمیق بخشند.

نکته مهم دیگر آنکه معمولاً نظریه ها را می بایست در آزمایشگاه مورد مطالعه و بررسی قرار داد و بهترین مکان و آزمایشگاه برای تشخیص کارآمدی تئوری های آموزشی ، اجرای آن ها در کلاس های واقعی درس است و معلمان ژاپنی تئوری تدریس بر مبنای خرد و مشارکت گروهی معلمان را عملاً در کلاس های خود اجرا کرده و توانستند بر مشکلات چگونگی انتقال دانش،مفاهیم و مهارت ها به دانش آموزان خود (که دیگر معلمان به تنهایی در پی تحقیق آن هستند ) غلبه کنند و کارآمدی تدریس گروهی را اثبات کنند.

روایت پژوهی

البته پس از ژاپن در آلمان، آمریکا، چین، سنگاپور،استرالیا، انگلیس و مالزی نیز روایت پژوهی مورد توجه کارشناسان تعلیم و تربیت قرار گرفته است و سعی کرده اند روایت پژوهی را در مدارس خود گسترش دهند.

در ایران نیز چند سالی است که این مهم مورد توجه کارشناسان تعلیم و تربیت قرار گرفته و اقداماتی هم در راستای آشنایی بعضی از معلمان با روش روایت پژوهی انجام داده اند. هر چند تلاش ها هنوز نتوانسته است موجب آشنایی اکثر معلمان با این نسخه نجات بخش برای بهبود فرایند یاددهی- یادگیری شود و هنوز راهی بس طولانی برای پیمودن این مسیر و تغییر در نگرش معلمان و اجرای این روش وجود دارد.

دانلود صدها نمونه روایت پژوهی

روایت پژوهی

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]