شهید پژوهی دانلود بهترین و قوی ترین نمونه ها در فضای آموزشی

شهید پژوهی

دانلود بهترین و قوی ترین نمونه ها در فضای آموزشی در واقع بهترین نمونه ای از تدوین شهید پژوهی می باشد که توسط سایت دانلود فایل پژوهی آموزش و پرورش تدوین گردیده است . و در صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی سایت ما تماس بگیرید.

شهید پژوهی

اهمیت شهید پژوهی در محیط آموزشی

تحقیق تدریس در کلاس درس همچون پژوهش در درون نظام آموزشی یکی از موضوعاتی است که بسیاری از پژوهشگران آموزشی به آن توجه داشته اند.پژوهش در کلاس درس،پژوهش در مدرسه، پژوهش درباره نحوه آموزش و یادگیری ، پژوهش درباره مسائل (مشکلات) کفِ کلاس درس ، شاید از چالش های نظام تربیتی باشد.بسیاری از استادان، معلمان، محققان تربیتی بر این باورند که تحقیقات آموزشی شاید نتوانسته به طور شایسته و بایسته مسائل درون نظام آموزشی ( به ویژه مسائل مدرسه و کلاس درس) را شناسایی و حل کند. در واقع پژوهشگران آموزشی نتوانسته اند مسائل (مشکلات) واقعی آموزش و یادگیری را شناسایی و حل کنند و بسیاری از تحقیقات تربیتی در درون قفسه ها و کتابخانه ها بعلت کاربردی نبودن خاک می خورند ؟! شهید پژوهی همچون اقدام پژوهی دنبال شناسایی و حل مسائلِ درون مدرسه و کلاس است، که کارگزار اصلی اش خود معلم است،معلم خود با مسئله ای از جنس آموزش،یادگیری و تدریس مواجه شده و در این فرایند جستجوی منظم (سیستماتیک ) خود، پژوهشگر است، خود ارزیاب، خود اندیشه گر است.معلم ممکن است عدم یادگیری دانش آموز/ ان یک موضوع خاص،مسئله اش باشد،یا معلمان هم پایه (همتا) خودشان در تدریس مسئله ای دارند.خود به بازاندیشی درباره یک مسئله می پردازند و خود از نتایج (پیامدهای ) اقدامات خود بهره خواهند گرفت.

شهید پژوهی

نگارش شهید پژوهی توسط معلمان

اگر معلمی اقدام به ثبت و ضبط اتفاقات درون کلاس می پردازد،می خواهد خودش صدای خودش/فیلم خودش/نحوه ی تدریس خودش را ببیند و مجدد بازنگری (باز اندیشی) کند.قابل ذکر است معلمان ژاپنی علاقه مندند معلمِ همتا (همکاری) را به کلاس خود دعوت کنند تا جنبه های پنهان- نهان آموزش و تدریس- نحوه گفت و گو – نحوه تعامل با دانش آموزان – شیوه بیان – زبان گفت و گو – نحوه نگاه معلم (همتا) را در محیط واقعی کلاس مشاهده کنند.معلمان اگر در کلاس حضور دارند، مشاهده گران فعالی هستند که در تدریس (آموزش ) هیچ دخالتی ندارند .فقط ثبت،ضبط و مشاهده می کنند، اگر دانش آموزی را مورد توجه قرار می دهند،حواسشان به یادگیری دانش آموز است.

شهید پژوهی برنامه پرورش حرفه ای معلمان

معلمان آمده اند که خود از همکارشان (همتایشان) یاد بگیرند، و بر نحوه کلاس داری، مدیریت کلاس دوستشان نظارت همتایانه بکنند.معلم در بالین همکار،رفتارهای دوست و همتایش را مشاهده می کنند، در حین تدریس فقط شنونده و بیننده (مشاهده گر فعال) اقدامات معلم همکارش است،پس از اتمام تدریس با هم می نشینند و درباره نحوه تدریس،تعامل با دانش آموز، یادگیری دانش آموز/ان به گفتگوی حرفه ای می پردازند.

شهید پژوهی

شهید پژوهی و مطالعه درس

مطالعه درس، کوششی برای بهسازی آموزش است.هم خواندن، هم نوشتن،هم گفتن و … قدم در راه غنی سازی یادگیری و بهسازی آموزش نهید، راه خود بگویدت که چون باید رفت.

شاید توجه به بحث جوکیوکین کیو (مطالعه درس بزعم استاد سرکارآرانی) یا به نظر نگارندگان شهید پژوهی ،جرقه ای بود که در مشاهدات و بازدید از مدارس ژاپن داشتم.

مطالعه درس(شهید پژوهی)، رویکرد نسبتاً جدیدی است که در زمینه طراحی آموزشی موفقیت زیادی کسب کرده است؛این روش در کشور ژاپن ابداع شده و در آن جا مورد استفاده قرار می گیرد و کشورهای دیگر هم( از جمله آمریکا) مورد توجه واقع شده است. در این روش گروهی از معلمان که درس واحدی را آموزش می دهند،مشترکاً به طراحی درس خود می پردازند .دراین کار،می کوشند تا بهترین شیوه ی آموزش آن درس را تهیه کنند [تهیه طرح درس].سپس یکی از اعضای گروه، همان درس را که مورد مطالعه قرار گرفته و برای آن طرح درس تهیه کرده،تدریس می کنند و بقیه اعضای گروه (معلمان) او را مورد مشاهده قرار می دهند،اعضای مشاهده کننده،تدریس همکار خود را به دقت مورد بررسی قرار می دهند و نظرات و پیشنهادهای خود را یادداشت می کنند. بعد از اتمام تدریس معلم، همه ی معلمان دور هم جمع می شوند و داده ها جمع آوری شده از راه مشاهده را تحلیل می کنند و آموخته ها و پیشنهادهای خودرا مطرح می نمایند.گام بعدی این است که با توجه به پیشنهادهای داده شده طرح درس را مورد بازنگری قرار می دهند و ضمن رفع نواقص بر غنای آن می افزایند.باز هم به آموزش درس اقدام می شود.اما اینبار بوسیله یک همکار [معلم] دیگری از گروه. این کار تا زمانی که همه اعضا گروه از موفقیت طرح درس و اجرای آن مطمئن شوند ادامه می یابد (لوئیس ۲۰۰۲). برخی موفقیت ژاپن را در آزمون های بین المللی (تیمز) و یکی از دلایل عملکرد خوب دانش آموزان ژاپنی در آزمون های بین المللی استفاده از همین طرح درس مشارکتی می دانند (سیف ۱۳۹۳، ص ۴۳۳).

شهید پژوهی

موفقیت های شهید پژوهی

شهید پژوهی، اگرچه موفقیت های چشمگیری در نظام های آموزشی جهان داشته است.ولی اجرا و عملی کردن آن با مسائل و مشکلاتی هم رو به رو بوده است که در اینجا به صورت مختصر به چالش های پیش روی آن پرداخته می شود.

چالش های شهید پژوهی

برای انجام هر نوآوری عموماً با سه دسته از چالش ها روبرو هستیم، شهید پژوهی یک نوآوری است که از این قاعده مستثنی نیست.این چالش ها عبارتند از :چالش های اجرائی شهید پژوهی،بدفهمی های شهید پژوهی و چالش هایی در پی گیری شهید پژوهی .

الف) چالش های اجرایی: ظاهر ساده ی شهید پژوهی ممکن است پیچیدگی های ضمنی آن را پنهان سازد . “ریچاردسون” (۱:۲۰۰۴) دراین باره ابراز می دارد:

شهید پژوهی جزو آن دسته از استراتژی های توسعه ی حرفه ای به شمار می رود که ظاهر گول زننده ای دارد، اما در حقیقت زمانی که فرد شروع به بررسی و درگیری با این ظاهر ساده می کند،در عمل هر گام از آن بسیار پیچیده می شود.تحقیقات بسیاری در مورد بررسی چالش های اجرایی شهید پژوهی صورت گرفته است که نتایج آن ها عموماً چالش های اجرایی یکسانی را نشان می دهد که برخی از آن ها عبارتند از :

  • فقدان دانش لازم و کافی در مورد شهید پژوهی
  • عدم نیاز درونی معلمان به تحول در حوزه ی تدریس
  • تصور غلط که شهید پژوهی ایده ای ژاپنی است و نباید در کشورهای دیگر استفاده شود
  • نداشتن روحیه ی مشارکت با دیگران
  • عدم آزادی عمل معلمان در فرایندهای آموزشی
  • آشنا نبودن با انتظارات والدین و نیازهای دانش آموزان
  • نظام ارزشیابی که تاکید به نتایج داشته باشد تا فرایند
  • عدم همکاری مدیران مدارس و ایجاد فشار بر روی معلمان
  • عدم وجود زمان کافی به دلیل چند شغله بودن معلمان برای تامین زندگی
  • بی توجهی به شکاف بین تحقیقات دانشگاهی و واقعیت کلاس درس و عدم همکاری اساتید دانشگاه

عدم پذیرش گروه معلمان در کلاسهای درس و مخل بودن ابزار جمع آوری داده ها مانند دوربین فیلم برداری،در یادگیری دانش آموزان (چاکشی و فرناندز،۲۰۰۴،سرکار آرانی ۲۰۰۶)

به نظر می رسد بخشی از مسائل و مشکلات شهید پژوهی در ایران ،به عدم آشنائی کارگزاران آموزشی با اهداف،نحوه ی اجرا،شیوه عملی شهید پژوهی است و بخشی هم به عدم باور ، عدم انگیزه، انتظارات زود بازده نبودن این الگو برمی گردد .لذا آموزش معلمان و آشنائی آنها با شهید پژوهی بسیار مهم و ضروری است.

شهید پژوهی

بدفهمی هایی درباره ی شهید پژوهی

فعالیت های فرهنگی بطور تاریخی راه حل هایی را که با چالش ها سازگاری پیدا کنند می پذیرند. این راه حل ها معمولاً از طریق تلاش های مشترک انسان برای دستیابی به یک فرایند ثابت روزانه در طی زمان شکل می گیرد تغییرات فعالیت های فرهنگی، آهسته و بتدریج ایجاد می شوند و روند شکل گیری آنها بر مبنای فرایندهای موجود است.

ایده ی کلیدی شهید پژوهی ، بهبود و بهسازی فرایند آموزش، یادگیری و تدریس است.شهید پژوهی ، علاوه بر اینکه به یادگیری معلمان می انجامد، بر بهبود یادگیری دانش آموزان توجه و تاکید می شود.

پس باید توجه داشت که پژوهش مشارکتی در کلاس درس فعالیتی زمان بر است و بهبود تدریجی را ناشی می شود، لذا نباید انتظار نتایج فوری از آن را داشت.

یکی از چالش های پیش رو ، بدفهمی های ناشی از اجرای شهید پژوهی است.همانطور که گفته شد شهید پژوهی بر مبنای یک الگو بهسازی مستمر و بلند مدت است در حالیکه خیلی از افراد به خصوص مدیران انتظار دارند که پس از مدت کوتاهی نتایج در بهبود نمرات دانش آموزان حاصل شود، اما باید در دراز مدت انتظار نتیجه داشته باشند.همچنین برخی از معلمان در آمریکا این امر را کاری بیهوده می دانند که چندماه صرف یک درس پژوهشی شود.آن ها استدلال می کنند که با این رویکرد نمی توان کلیه ی درس های برنامه ی درسی را پوشش داد.

شهید پژوهی

در برخی موارد هم تصور می شود که شهید پژوهی بر معلم و انتقاد از کار او متمرکز است، در حالیکه تمرکز اصلی بر یادگیری دانش آموزان است و انتقاد هم از کار مشترک صورت می گیرد (سرکار آرانی و ماتوبا،۲۰۰۶)، افرادی هم بعضی اوقات تصور می کنند که شهید پژوهی امکانات زیادی می خواهد و باعث بی نظمی و اختلال در کار معلم می شود.بدفهمی دیگر راجع به ذات پژوهش است که تصور می گردد جایگاه پژوهش در دانشگاه است و معلم در مدرسه نمی تواند پژوهشی انجام دهد (سرکار آرانی ، ۲۰۰۶)

بدفهمی دیگر این است که به سبب شباهت برخی از شرایط شهید پژوهی با جریان های دیگر اغلب به آنها یکسان نگریسته می شود .تدریس خرد جریانی است که برای معلمان این امکان را به وجود می آورد که در یک موقعیت واقعی تدریس شرکت جویند و بازخوردی فوری از عملکرد خود دریافت دارند.

شهید پژوهی بطور مداوم بر یادگیری دانش آموزان متمرکز است .

رفتار تدریس بر اساس فنون یا مهارت های خاص تعریف می شود تا بتوان یک درس خاص را با تمرکز تا بتوان یک درس خاص را با تمرکز بر مهارت آموزش داد (وایلز و بادرنی ، ۱۳۷۸).فردی و همکاران (۲۰۰۳) از تدریس خرد به عنوان فعالیتی متمرکز بر مشاهده نام می برند که در آن معمولاً تدریس دانشجو- معلمان، فیلمبرداری شده و سپس همراه یک مربی مورد بررسی قرار می گیرد.این فیلم برداری ممکن است در فضای کلاس درس واقعی یا در حالت تمرین معلمی مصنوعی انجام گیرد و دانشجو معلمان با بازاندیشی [بازتاب] بر تدریس خود، از نظرات مربی درباره ی رفتارهای تدریس خود آگاه می شوند، در حالیکه باید به این نکته ی ظریف توجه کرد که شهید پژوهی به عنوان یک روش مداوم بر بهبود تدریس تأکید دارد و تمرکز اصلی آن بر چگونگی یادگیری دانش آموزان است و موضوع درس کلاس واقعی به شدت مورد توجه است تا بررسی و اعمال و تدریس معلم.

شهید پژوهی

چالش های پی گیری شهید پژوهی

بعد از درگیری با فرایند شهید پژوهی غالباً تصور می شود که شهید پژوهی باعث یادگیری شده است و اعضای گروه به حالت ثابت خواهند رسید که این خود موجب منحرف شدن از ادامه ی راه خواهد شد.همچنین برخی گمان می کنند که صرفاً با انتخاب هدف و پیروی از فعالیت ها بهبود حاصل می شود.بعضی از گروه ها هم درگیر جزئیات می شوند و اهداف اصلی را فراموش می کنند.عده ای هم بر این تصور هستند که چون شهید پژوهی از ژاپن آمده است اعمال معلمان ژاپن باید مورد تقلید قرار بگیرد، باید توجه کرد که شهید پژوهی مثل یک نقشه است یک ابزار برای بهبود است نه هدف آن.

برای پی گیری و توسعه ی دانش حرفه ای تولید شده ، گروه های شهید پژوهی باید با هم در ارتباط باشند، باید توجه داشت که هدف از شهید پژوهی ایجاد بهترین گروه نیست، آنچه باعث تولید دانش حرفه ای می شود مشارکت در ایده هاست. در چنین شرایطی است که از وجود ناظران بیرونی مشخص می شود (چاکشی و فرناندز ،۲۰۰۴)

چالش های فرهنگی و حرفه ای شهید پژوهی در ایران:

۱-ازمنظر دانش روشمند : شرکت فعال در فرایند شهید پژوهی به دانش مقدماتی معلمان درباره ی اصول علمی فرایند آموزش و یادگیری نیازمند است- فرصت مشارکت در فرایند تصمیم سازی در مدرسه –تغییر نگرش کارگزاران آموزشی نسبت به راههای بهبود کیفیت تدریس،به بالا بردن توانایی های فردی معلم محدود نمی شود- نیاز به آزادی عمل بیشتر- رقابت شدید برای ورود به دانشگاههای معتبر بر انتظارات والدین از معلمان و مدرسه تاثیر ویژه ای دارد – در نظام آموزشی ایران، بر بهبود توانایی های فردی تاکید بیشتری می شود- در مقایسه با کشورهایی که خاستگاه تولید نظریه های تربیتی اند، فرهنگ مدرسه در ایران شکاف موجود بین عمل و نظریه های تربیتی را بیشتر نشان می دهد.

ایده ی کلیدی شهید پژوهی

شهید پژوهی می تواند راه حل مناسبی برای کاهش دشواری های پژوهش در مدرسه باشد، به شرط آن که بطور مستمر ادامه پیدا کند، زیرا در فرایند شهید پژوهی، بر معلمی تاکید می شود تا اینکه معلم، و فرهنگ تازه ای شکل می گیردو معلمان به تدریج در تجربه ها و موفقیت های یکدیگر سهیم می شوند.دوستانه و گروهی کار می کنند و احساس مسئولیت جمعی به آنها کمک می کند تا شرایط بهتری را برای کار حرفه ای معلمی فراهم سازند.از منظر دانش و فرهنگ حرفه ای : مهارت های ارتباطی و نحوه ی تعامل با یکدیگر به تمرین بیشتر نیاز دارد،نباید فراموش شود که شهید پژوهی فرصتی برای یادگیری از یکدیگر است نه صرفأ ارزشیابی معلم.

شهید پژوهی

دشواری های اجرا و استمرار شهید پژوهی

در زیر به برخی از دشواری های اجرا و استمرار شهید پژوهی از منظر دانش و فرهنگ حرفه ای اشاره می شود:

جایگاه اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی معلمان در ایران با ژاپن متفاوت است، در ایران معلمان فرصتی برای کاربست روش های پرورش حرفه ای به شیوه ی ژاپنی ندارند.

معلمان به زمان بیشتری نیاز دارند تا به تدریج متوجه شوند که بررسی تدریس یک معلم ، لزوماً ارزیابی خود او نیست.

مدیران مدارس بیشترنگران آن جنبه از پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هستند که به صورت کمی سنجیده می شود.

پژوهشگران آموزشی در دانشگاه های ایران به روش های پژوهش کمی بیشتر از روش های کیفی علاقه دارند.

ه- مدیران مدارس بیشتر نگران آن اند که شهید پژوهی بر انضباط مدرسه،کلاس درس و رفتار معلم تأثیر منفی داشته باشد .چون با خالی شدن کلاس و رفتن معلم به کلاس همتا (همکار) خود، عملاً یک کلاس بدون معلم خواهد ماند.

و- جهانی شدن،فناوری اطلاعات، ترویج اقتصاد دانش بنیاد و تحولات اجتماعی – اقتصادی ناشی از آن باعث تحول سریع اهداف،سیاست ها، برنامه ها،محتوا و روش های آموزش شده است. شهید پژوهی الگوی موثری برای توانمندسازی معلمان از طریق بهسازی آموزش است.بنابراین، حرکت فرهنگی و حرفه ای زمان بر است و راه حل همه ی مسائل آموزشی و تربیتی هم نیست.

شهید پژوهی فرهنگ حرفه ای معلم،مدرسه و مدرسه داری است و بر این پیش فرض بنیادین استوار است که کسی که در جایگاه معلمی ایستاده است با ترک یادگیری صلاحیت تدریس را از دست می دهد.مدرسه نه فقط جایی برای آموزش به مثابه ی شغل معلم ، بلکه جایی برای یادگیری مستمر و مشارکتی معلم است.معلم بدون یادگیری مداوم،توانایی تدریس اثربخش را از دست می دهد.

در فرایند شهید پژوهی ، معلمان یاد می گیردکه از یک دیگر بیاموزند ،در تجارب هم سهیم شوند و در تدریس خود بازاندیشی کنند .معلمان با مشارکت در حلقه ی طرح مسئله، برنامه ریزی،هم اندیشی،عمل،مشاهده، بازاندیشی و یادگیری، نوعی اقدام پژوهی انتقادی را ترویج می کنند.به علاوه،شهید پژوهی فرصتی برای معلمان ایرانی فراهم می آورد تا با یکدیگر گفت و گو کنند ،از تجربه های خود و دیگران بیاموزند و بطور مشارکتی به بهبود آموزش کمک کنند.

بزرگترین هدف آموزش و پرورش، علم آموزش نیست، بلکه عمل آموزی است

در عین حال فضای روانی بهتری برای کار در مدرسه فراهم آورند و شوق یادگیری را در خود تقویت کنند. شهید پژوهی به تدریج به عنوان فرهنگ بهبود آموزش و گفت و گو با خود و دیگران در مدارس مطرح می گرددو به عاملی مؤثر براب بهسازی آموزش حرفه ای معلمان در مدرسه تبدیل می شود.

به خاطر داشته باشیم که شهید پژوهی پروژه ای برای انتخاب پژوهشگران،معلمان یا تدریس های برتر نیست،بلکه فرهنگ حرفه ای بازسازی مدارس برای ترویج یادگیری اثربخش است.

شهید پژوهی

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]