زندگی پژوهی دانلود بهترین و قوی ترین نمونه ها در فضای آموزشی

زندگی پژوهی

دانلود بهترین و قوی ترین نمونه ها در فضای آموزشی در واقع بهترین نمونه ای در آموزش و پرورش از تدوین زندگی پژوهی می باشد . و در صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی سایت ما تماس بگیرید.

زندگی پژوهی

محتوای جلسات زندگی پژوهی

مسأله ای که درس با آن آغاز می شود شامل جزئیای مانند اینکه دقیقاً از چه کلمات و عددهایی باید استفاده شود.

لوازمی که یاید به دانش آموزان داده شود تا برای حل مسأله از آن استفاده کنند .

پیش بینی تفکرات و جواب هایی که دانش آموزان احتمالاً در جریان تلاش برای حل مسأله آنها را توسعه می دهند.

انواع سوالاتی که برای پرورش تفکر دانش آموزان در طی درس باید از آنها پرسید و انواع راهنمایی هایی که باید به آن دسته از دانش آموزانی که در فرایند تفکر خود دچار بدفهمی شده اند، ارائه کرد.

چگونگی استفاده از فضای تخته سیاه (معلمان ژاپنی معتقدند که سازماندهی نحوه استفاده از تخته سیاه ، عاملی کلیدی در سازماندهی تفکر و فهم دانش آموزان است)

چگونگی استفاده از تفاوت های فردی دانش آموزان در یادگیری

چگونگی پایان دادن به درس با توجه به لحظه ی کلیدی که در آن فهم دانش آموزان افزایش می یابد

همچنین در این جلسات ، نقش هر معلم در فرایند تدریس در کلاس مشخص می شود و مسئولیت هر معلم تعیین می گردد . در مورد این که چگونه در کلاس درس شرکت داشته باشند تا کمترین مزاحمت را برای دانش آموزان ایجاد کنند، صحبت می شود.از کل فرایند زندگی پژوهی گزارش تهیه می شود که شامل : اهداف،روش ها و ارزیابی فرایند زندگی پژوهی است. این گزارش برای مستند کردن مباحث تدوین می شودو باید چنان باشد که هر کس آن را بخواند هدف و منطقی را که گروه با آن درگیر بوده بشناسد.

زندگی پژوهی

درس های پژوهش در فرایند زندگی پژوهی

شاید بتوان گفت مهم ترین قسمت زندگی پژوهی ، زندگی پژوهی می باشد،زیرا به طور مستقیم معلم را درگیر می کند (فرناندز،یوشیدا،چاکشی و کنون،۲۰۰۱ ) ، ژاپنی ها علت اصلی موفقیت خود را زندگی پژوهی می دانند،زندگی پژوهی به دو صورت زندگی پژوهی درون مدرسه ای که اغلب در مدارس اجرا می شود و زندگی پژوهی عمومی که در جلسات بازدید عمومی ارائه می گردد ،تدوین می شوند (لوئیس و یوشیدا ،۱۹۹۸،لوئیس،۲۰۰۲، ائتلاف منطقه ای شمال غربی در ریاضی و علوم، ۲۰۰۱)

نتایج پژوهش های “استیگلر” نشان می دهد که جامعه ژاپن تدریس را بیشتر مهارتی می داند که از طریق تمرین و یادگیری مشارکتی بهبود می یابد .بنابراین ژاپنی ها تدریس را کمتر هنری ذاتی تلقی می کنند.

معلم نو آور در زندگی پژوهی

در آمریکا معلم نوآور کسی است که برنامه درسی خود را سازماندهی کند،ابزار تدریس خود را بسازد و درس ها را به طور مستقل تدریس کند .در ژاپن، معلم نوآور کسی است که درس های تعیین شده را از روی متن آن ها با مهارت تدریس کند (استیگلر،۲۰۰۲)

در نظام های آموزشی پیشرفته،معلم به عنوان آموزگار،طراح برنامه ی درسی، تصمیم گیرنده،پژوهشگر،نویسنده (دبیر) ،یادگیرنده،هنرمند و بسط دهنده ی عدالت آموزشی،مسئولیت زیادی در برابر جامعه،مدرسه و کلاس درس دارد.همچنین ایده جدیدی که در چند دهه اخیر مطرح شده اقدام پژوهی معلم فکور=معلم پژوهنده= و معلمی که خود به تفکر و تأمل درباره مسائل خود می پردازد و بچه ها را به تفکر و بازاندیشی وادار می کند.(دانش آموز پژوهنده) بنابراین لازم است در بسیاری از زمینه های تازه مهارت پیدا کند.از جمله در توسعه ی برنامه های درسی، تغییر در روش های ارزشیابی،بهبود فرایند آموزش و یادگیری،تصمیم گیری مشارکتی برای بهبود مدرسه و مشارکت در خودگردانی مدرسه.

زندگی پژوهی

کلاس های قدیمی و نوین در زندگی پژوهی

تفاوت این درس ها با درس های کلاس سنتی،این است که در واقع زندگی پژوهی گزارشی از مشاهدات و بحث های مشارکتی معلمان است که روی یک درس خاص صورت گرفته و ثبت شده است (لوئیس و یوشیدا ،۱۹۹۸). قسمت های اصلی یک درس پژوهشی شامل انتخاب اهداف،برنامه ریزی طرح درس،اجرا و بازانیشی برنامه ریزی و طرح درس مجدد است.همچنین طرح درس که قسمتی از زندگی پژوهی است شامل نام درس،اهداف درس،ابزار و پیش نیازهای لازم ساختار درس و ارزیابی از درس می باشد.در حقیقت یک درس پژوهشی گزارش از روند پژوهش است و طرح درس قسمتی از آن می باشد، به عبارت دیگر درس پژوهشی ممکن است شامل چندین طرح درس و بحث و بررسی هر کدام از آن ها باشد.

اهداف زندگی پژوهی

برای انتخاب اهداف زندگی پژوهی ، ابتدا اهداف کلی برای زندگی پژوهی مشخص و سپس اهداف جزیی برای موضوع درس انتخاب می شود و بین هر دو ارتباط برقرار شده زمینه ای برای تمرکز روی آن ها تعیین می گردد، به طور مثال در یک درس پژوهش هدف کلی این است که دانش آموزان به عنوان مسأله حل کن های مستقل باشند و هدف جزئی این است که دانش آموزان قادر به محاسبه ی مساحت مثلث ها شوند .ارتباط بین آن ها در این است که دانش آموزانی بار بیاوریم که مساحت مثلث ها را به طور مستقل کشف کنند ، لذا زمینه ی بررسی درس پژوهشی این است که چگونه به دانش آموزان کمک کنیم تا مساحت مثلث ها را مستقلاً کشف کنند ؟ (فرناندز،یوشیدا،چاکشی و کنون ،۲۰۰۱) زندگی پژوهی ابزاری برای تبدیل دانش غیر رسمی معلمان به دانش حرفه ای محسوب می شوند (هیبرت،گالیمور و استیگلر،۲۰۰۲)، البته باید اشاره کرد که زندگی پژوهی پایان راه نیست بلکه پنجره ای است به سوی پژوهش بیشتر (لوئیس،پری و موراتا،۲۰۰۶، گروه ان .اس.سی اُپی ،۲۰۰۵)

زندگی پژوهی

ناظران بیرونی در فرایند زندگی پژوهی

مشاوران خارجی که با اصطلاحی از قبیل

۱-مشاور بیرونی، ۲- ممتحن بیرونی، ۳ – واکنش گر، ۴- مشاور مدعو ۵- دیگرانِ آگاه ،ناامید می شوند .با سه هدف زیر وارد جریان زندگی پژوهی می شوند

مشاور: دیدگاه متفاوتی را به گروه زندگی پژوهی وارد کنند.

متخصص موضوع: اطلاعاتی در زمینه ی موضوع درس پژوهشی وارد کنند.

مشوق:به گروه زندگی پژوهی روحیه دهند (فرناندز،یوشیدا،چاکشی و کنون،۲۰۰۱، واتانابه ووگ ایورسون،۲۰۰۲).

موراتا ( نقل از ائتلاف منطقه ای شمال غربی آیزنهاور در ریاضی و علوم ،۱۵:۲۰۰۳ ) معتقد است وقتی زندگی پژوهی یک روند عادی شد باید دیدگاه جدیدی به گروه آورده شود، واتانابه ( نقل از ائتلاف منطقه ای شمال غربی آیزنهاور در ریاضی و علوم ،۱۵:۲۰۰۳ ) نیز از تجربه ی شخصی خود به عنوان یک ناظر بیرونی چنین می گوید:

تعدادی از توانایی های ناظر بیرونی

  • قادر به شناسایی اهداف زندگی پژوهی هنگام تدریس درس باشد
  • در زمینه ی موضوع درس اطلاعاتی داشته باشد
  • مشوق باشد و کمتر انتقاد کند
  • با معلمان احساس صمیمیت کند
  • به معلمان و شاگردان احترام بگذارد
  • این موضوع را درک کند که او آموزش دهنده نیست بلکه یک یادگیرنده است
  • قدرت جمع بندی،تصمیم گیری و انتقال دانش را داشته باشد

باید توجه کرد که ورود ناظر بیرونی به گروه باعث نشود که اعضای گروه تصور کنند که ارزیابی می شوند ، لذا ناظر بیرونی باید از اصول و شرایط “نظارت معلم محور” اطلاع کافی داشته باشد و اگر مقدور است تجربه ای از زندگی پژوهی را حس کرده باشد ، با ورود ناظر بیرونی باید جریان توسعه ی حرفه ای آسان تر و سریع تر رخ دهد ، به خصوص اگر ناظر بیرونی از دانشگاه باشد،باید پلی بین تحقیقات دانشگاهی و جریان زندگی پژوهی ایجاد شود.

زندگی پژوهی

نقش فناوری در فرایند زندگی پژوهی:

فرایند گردآوری دانش درباره ی آموزش با استفاده از فناوری به سرعت گسترش می یابد.مفیدترین اطلاعاتی که در زمینه ی آموزش بطور مشترک مورد استفاده قرار می گیرد شامل کلاس های درس است که با فهم تئوریکی از آموزش ارتباط دارد.

در حال حاضر ذخیره کردن نمونه های ویدیویی و داده های مرتبط در سرورهای ویدیویی که از طریق اینترنت در دسترس است بنابراین از نظر مکانی در هر جای دنیا قابل بازیابی است امکان پذیر می باشد.گروه های معلمان می توانند روی تکمیل درس ها کار کنند و نتاج مطالعه ی خود را به همراه یک نسخه ی کامل ویدیویی روی این سرورها بفرستند.گروه های دیگری از معلمان می توانند به منظور گزارش کردن کوشش های خود برای بهبود آموزش به این آرشیوها دسترسی داشته باشند. آن ها می توانند درس های بایگانی شده را مطالعه کنند و عملاً به طور متقابل با معلمان تولید کننده ی این درس ها از طریق اینترنت همکاری داشته باشند.نتایج بحث ها را می توان مستقیماً با نمونه های ویدئویی واقعی ارتباط داد.

زندگی پژوهی الگوئی مؤثر برای ایجاد تحول در آموزش

در این صورت به مرور چنین بحث هایی به ایجاد زبان مشترک برای توصیف آموزش به صورتی که وجود دارد و می تواند وجود داشته باشد خواهد انجامید.”استیگلر و هیبرت ” در کتاب شکاف آموزشی تاکید می کنند که این پایگاه های اطلاعاتی فقط شامل مجموعه درس هایی نیستند که معلمان می توانند به دست بیاورند و از آن ها استفاده کنند (۱۷۴:۱۹۹۹) .آن ها همچنین می گویند هدف از مطالعه ی این درس ها تقلید از آن ها نیست، بلکه استفاده از آن ها به عنوان نمونه هایی است که می تواند از آن تئوری های آموزشی جدیدی برداشت کرد زیرا به نظر ایشان، معلم حرفه ای کسی نیست که تنها از آنچه دیگران انجام داده اند تقلید کند، بلکه کسی است که درباره ی آنچه دیگران انجام داده اند فکر می کند،آن را بهبود می بخشد و برای درک ریشه های مؤثر این بهبود ها می کوشد.

زندگی پژوهی

مطالعات ویدئویی در زندگی پژوهی

مطالعات ویدیویی هم به بررسی و بهبود تدریس یاری می رساند، ولی یادداشت های اختصاصی معلمان در کلاس درس و تجزیه و تحلیل تدریس به استناد نوار پیاده شده ی کلاس درس به این دلیل مؤثرتر است که به آن ها کمک می کند شواهد عینی را از دید خود مشاهده کنند،و بر اساس تجربه های حضوری و شهودی خود به تفسیر و توضیح و تحلیل آنها بپردازند.محدودیت ها و پیش نیازهای زندگی پژوهی با توجه به شرایط مدرسه،توانمندی های محیطی و فرهنگی،تعداد شاگردان،کیفیت حرفه ای معلم،استاندارد های آموزشی کلاس و انتظارات جامعه و والدین ، پیش بینی می شود.

زندگی پژوهی ممکن است با استفاده از تجربه های قبلی پژوهش و آموزش در مدرسه آغاز شود،برای اثربخشی بیشتر لازم است به یادگیری و همکاران در فعالیت های مربوط به آموزش ، به یادگیری از یکدیگر پرداخت.

زندگی پژوهی الگوئی پرورش حرفه ای معلمان

برخی از معلمان فکر می کنند که باید تمامی جزییات زندگی پژوهی را عیناً و به صورت مکانیکی اجرا کنند، اما اینکه فرصتی برای مشارکت معلمان در مدرسه برای بهبود آموزش فراهم شود مهم تر است. در جریان زندگی پژوهی ، همه ی معلمان مشارکت فعال دارند و در تجربه های یکدیگر سهیم می شوند .

زندگی پژوهی می تواند نوعی ” پژوهش حین عمل” محسوب شود مثل اقدام پژوهی ، پس مطالعات موردی و تجربیات مرتبط با بهبود تدریس،توسعه ی برنامه ی درسی و بهسازی فعالیت های مدرسه ضرورت دارند.

امروزه نیز مدارس بسیاری وجود دارند که فقط از دور به زندگی پژوهی نگریسته و در پی یافتن روش هایی بهتر از زندگی پژوهی هستند. افرادی هم هستند که معنا و مفهوم زندگی پژوهی برایشان به صورت سوال باقی مانده است که به طور قطع اگر این افراد کارکرد و تأثیرات روش زندگی پژوهی را در نظر بگیرند به جواب سوال خود می رسند.

زندگی پژوهی

کارکردهای زندگی پژوهی

اولین کارکرد اینست که به معلم یاد می دهد که در کلاس مستقل بوده و روی پای خود بایستد ، یعنی زندگی پژوهی باعث می شود که معلم با اتکا به تجربیات خود و همچنین تجربیات معلمان همکار،به فکر خلق تجربه ای جدید در کلاس بوده و با بررسی جوانب این تجربه ی جدید دوباره، به تجربه و راه جدیدتری دست یابد.

دومین کارکرد زندگی پژوهی نزدیک تر ساختن معلمان به یکدیگر است که باعث می شود معلمان با یکدیگر همکاری متقابل داشته باشند.چراکه بازدید از یک کلاس،ضبط و ثبت مکالمات یک درس و همچنین هم فکری درباره ی چگونگی اداره ی یک کلاس ربطی به سن و سال و جنسیت نداشته و تنها مستلزم داشتن روحیه است.

سومین کارکرد آن است که زندگی پژوهی باعث می شود محققین علوم تربیتی که عمدتاً نظریه گرا هستند با معلمان که از نزدیک و در عمل با دانش آموزان سر و کار دارند از طریق کانالی به نام کلاس درس به صورت رو در رو با هم به گفت و گو نشسته و به یک درک صحیح (فهمِ مشترک ) برسند، به عبارتی زندگی پژوهی باعث تلفیق نظر و عمل می شود.

زندگی پژوهی الگوئی اثربخش برای اندیشه

چهارمین کارکرد آن است که زندگی پژوهی باعث می شود،چه در هنگام عمل،یعنی برگزاری کلاس ، و چه در هنگام نظر ،یعنی مباحثه بر روی روش های کلاس داری، دیوارهایی مانند مقام و پست کاری ،میزان تحصیلات،میزان تجربه، یا رابطه ی رئیس و مرئوس برچیده شده و این امکان فراهم می آید که محققان و معلمان در یک موقعیت مساوی به بحث و تبادل نظر بپردازند.از منظر زندگی پژوهی، در گفت و گوهای حرفه ای ،معلمان ایده های جدید خلق می کنند و در این گفت و گو ها اندیشه ها نو به نو می شود.

زندگی پژوهی

بعد از خواندن این سطور به اهمیت زندگی پژوهی یعنی به اهمیت ثبت مکالمات کلیدی و پیاده سازی آن ها به روی کاغذ پی می بریم.دقیق شدن بر روی کلمه به کلمه ی دانش آموزان یعنی یادگرفتن معلم از شاگرد.این کار باعث می شود که به نکاتی که در در حالت عادی به چشم نمی آید، پی برده و ماهیت رفتارها و گفتارهای ناخودآگاه برایمان آشکار شود.

در واقع زندگی پژوهی نه برای تشویق،تنبیه یا سرزنش معلمان،بلکه برای مشاهده ی چگونگی تعلیم یافتن و آموزش دیدن دانش آموزان است.

دانلود زندگی پژوهی

با توجه به آنچه گفتیم معلمان برای نگارش زندگی پژوهی احتیاج به منبعی غنی و قابل اعتماد دارند. دانلود فایل پژوهشی معلمان آموزش و پرورش این امکان را برای معلمان عزیز میسر ساخته است. معلمان و دانش آموزان عزیز می توانند از صدها  فایل مفید و ارزشمند زندگی پژوهی که در این پایگاه موجود است استفاده نمایند.

زندگی پژوهی

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

    انتخاب طرحانتخاب طرحانتخاب طرحانتخاب طرحانتخاب طرحانتخاب طرحانتخاب طرحانتخاب طرحانتخاب طرحانتخاب طرح