نمونه کنش پژوهی رایگان دانلود بهترین و قوی ترین نمونه ها در فضای آموزشی

نمونه کنش پژوهی رایگان

دانلود بهترین و قوی ترین نمونه ها در فضای آموزشی و آموزش و پرورش در واقع بهترین نمونه ای از تدوین نمونه کنش پژوهی رایگان می باشد که توسط سایت دانلود فایل پژوهی آموزش و پرورش تدوین گردیده است. و در صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی سایت ما تماس بگیرید.

نمونه کنش پژوهی رایگان

انواع و اقسام نمونه کنش پژوهی رایگان

نمونه کنش پژوهی رایگان بر دو نوع است نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک و نمونه کنش پژوهی رایگان کنش­گر، که نمونه کنش پژوهی رایگان کنش­گر بهتر از مورد اول شناخته شده است. بسیاری از کتاب­های مرجع به این بحث اختصاص دارد و بسیاری از مجلات نیز در این­باره مقالاتی نوشته­اند؛ اما راجع به نمونه کنش پژوهی رایگان کنش­گر بیش از کلاسیک کار شده است.

در این­باره، دروه­های آموزشی متعددی نیز برای دانشجویان مراکز تربیت معلم گذاشته شده است. معادل­ها و کلمات همراه آن، یعنی نمونه کنش پژوهی رایگان کنش­گر عبارتند از: اصلاح رفتاری، شکل­دهی یا شکل­گیری، تقویت مثبت، تقویت منفی، وقفه، تنبیه، تخمین­های موفق، برنامه­های تقویتی و غیره؛ اما این مططالب قطعا به نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک ارتباطی ندارد.

نمونه کنش پژوهی رایگان کنش­گر مسؤولیت یادگیری در یک حیطه، یعنی حیطۀ شناختی را دارد. بلوم (۱۹۵۶) طبقه­بندی حیطه شناختی را چنین ارائه کرده است: دانش، درک، کاربرد، تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزیابی. دو حیطۀ دیگر یادگیری عبارتند از حیطۀ عاطفی و حیطۀ روانی-حرکتی. این حیطه­ها را می­توان تحت عناوین شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی تقسیم بندی کرد. نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک شیوه­ای مقدماتی در حیطۀ عاطفی یادگیری است؛ به همین دلیل معلمان مسؤولیت دارند این نوع نمونه کنش پژوهی رایگان را بخوبی درک کنند و بتوانند آن را به صورتی همانند نمونه کنش پژوهی رایگان کنش­گر در زمینۀ یادگیری به کار برند.

نمونه کنش پژوهی رایگان

حیطه های یادگیری در نمونه کنش پژوهی رایگان

این سه نوع حیطۀ یادگیری اغلب به منظور کارهای پژوهشی از یکدیگر تفکیک می­شوند؛ اما در زندگی واقعی هر سه آن­ها با یکدیگر تداخل دارند. آیا واقعا مشکل یک دانش­آموز در درس هندسه ناشی از افت درک او (حیطه شناختی) احساس اضطراب (حیطۀ عاطفی) و ناتوانی او در به کارگیری دقیق نقاله و پرگار (حیطه روانی-حرکتی) نیست؟ البته که اینطور است. مشکل این دانش­آموز ناشی از ترکیب این سه حیطۀ یادگیری و اختلال در آن­هاست.

هر چند هر سه آن­ها اهمیت دارند؛ اما در اینجا بیشتر روی حیطۀ عاطفی بحث می­شود. نباید فراموش کرد که بدون درک نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک، نمی­توان حیطۀ عاطفی یادگیری را دقیقا شناخت.

زمینۀ نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک

نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک شامل مجوعه­ای از کارهاست که در آن محرکی جانشین دیگری می­شود تا موجب تحریک یا ترشح – در صورتی که ماهیتی فیزیولوژیک و طبیعی داشته باشند- شود. در یک کلاس نیز مجموعه­ای از کارها تحت کنترل معلم است. واژه­های تحریک و ترشح ماهیت غیر ارادی نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک را نشان می­دهند.

نمونه کنش پژوهی رایگان

تجارب نمونه کنش پژوهی رایگان برای معلمان

بسیاری از خوانندگان دربارۀ تجربۀ پاولوف چیز­هایی می­دانند. در ابتدای کار، وقتی یک آزمایشگر زنگی را به عنوان یک محرک به صدا درمی­آورد، اتفاقی می­افتد؛ ولی هیچ واکنشی از سوی حیوان گرسنۀ تحت آزمایش دیده نمی­شود. هنگامی که برای چندبار، صدای زنگ را گذاشتن ظرف غذا جلو حیوان، همزمان کنیم، حیوان به محض دیدن غذا بزاق ترشح می­کند.پس از آن فقط کافی است که آزمایشگر یک بار صدای زنگ را به صدا درآورد. آن­گاه بدون اینکه غذایی در کار باشد، حیوان به طور کلاسیک شرطی شده، با صدای زنگ واکنش نشان می­دهد؛ صدای زنگی که در ابتدا محرکی خنثی محسوب می­شد. حیوان صدای زنگ را می­شنود، ظرف غذا را پیش خود تصور می­کند یا خود را آماده می­کند که ظرف را همین الان جلوش بگذارند؛ بنابراین بزاق ترشح می­شود. این نمونۀ ساده­ای از نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک بود.

برای مثال، کلمۀ امتحان که قبلا محرکی خنثی بوده است، می­تواند منجر به بروز ترس و اضطراب گردد، یا مثلا این جمله که «هفتۀ آینده، شما بدون کاغذهای یادداشت خود باید سخنرانی کنید» یا هنگامی که معلم ورزش به کودکان می­گوید: «همۀ شما باید به کمک این طناب از این دیوار بالا ببرید.» یا حتی قدم زدن معمولی با مدیر مدرسه، همگی می­توانند در حکم یک محرک تلقی شوند و همان احساس­ها را ایجاد کنند. موقیعت­ها و شرایط مکرر، یک محرک خنثی را بتدریج به محرکی تبدیل می­کند که موجب پاسخ می­شود.

همۀ نمونه­های نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک موجب بروز احساس­های ناخوشایند و بد (مثل ترس و اضطراب) نمی­شوند. مطمئنا پس از شنیدن کلمه «امتحان» بعضی از دانش­آموزان دارای احساسی خوشایند می­شوند و یا به دنبال موقیعتی هستند که به اعتماد به نفس بدون یادداشت دربارۀ یک موضوع خاص سخنرانی کنند. حتی قدم زدن با مدیر مدرسه نیز به معنای قدم زدن با یک فرد مهم است. نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک همراه با این احساس­های خوب یا بد، مسؤول یادگیری دانش­آموزان است. ما به عنوان یک معلم وظیفه داریم که دربارۀ نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک اطلاعات بیشتری کسب کنیم تا بتوانیم از احساسات بد هنگام یادگیری بکاهیم و بر احساسات مثبت بیفزاییم.

نمونه کنش پژوهی رایگان

نمونه­­ای آشنا از نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک

من در مدرسه­مان به طور منظم هر چند یک بار امتحانی از دانش­آموزان می­گیرم. این باعث می­شود که هر معلم همکار در طی یک دوره آموزشی چندبار همکاران دیگر را ملاقات کند. من معمولا وقتی به در کلاس یکی از همکاران می­رسم، چند لحظه می­ایستم، آهسته در می­زنم و منتظر می­مانم تا معلم از کلاسش بیرون بیاید، بعد با او قدری صحبت می­کنم. در این حال، چندان غیر منتظره نیست ه دانش­آموزان از این فرصت استفاده کرده و با همدیگر مشغول صحبت شوند. هنگامی که معلم دوباره سرکلاس برمی­گردد و همهمه را می­بیند، کلید لامپ کلاس را چندبار روشن و خاموش می­کند، معنای آن ین است که وقتی من با همکار خود صحبت می­کنم یا وقتی وارد کلاس می­شوم، صحبت کردن را متوقف کنید.

نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک

این کار از طریق نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک انجام می­گیرد. کدام مجموعه عوامل موجب یادگیری این مطلب می­شود؟ برای اولین بار که معلم وارد یک کلاس پر سر و صدا می­شود، چراغ را روشن و خاموش می­کند و همزمان داد می­کشد که ساکت! پس از این که چند بار این کار با هم صورت گرفت، دانش­آموزان رابطۀ میان ساکت! و روشن و خاموش شدن لامپ را متوجه می­شوند. پس از مدتی معلم فقط کافی است که چراغ را روشن و خاموش کند (که قبلا یک محرک خنثی تلقی می­شد) دانش­آموزان می­فهمند که باید ساکت سر جای خود بنشینند.

نمونه کنش پژوهی رایگان

توجه داشته باشید که اگر چه مثال فوق برای همۀ ما آشناست، اما بدان معنا نیست که معلمان همگی اصول بنیادین نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک را می­شناسند و چنانچه معلمان این اصول را درک نکنند، آمادگی لازم را برای استفادۀ آگاهانه و منظم از آن موقیعت­های مختلف نخواهد داشت.

جایگاه تقویت در نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک

یک معلم در نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک باید چه کاری انجام دهد تا یعضی از احساسات دانش­آموزان را تقویت کند؟ ( مثلا احساس خوب نسبت به درس ریاضی، لذت بخش کردن خواندن و مطالعه). در پاسخ ممکن است گفته شود که به نظر می­رسد اصطلاح تقویت فقط در نمونه کنش پژوهی رایگان کنش­گر کاربرد داشته باشد. اما این طور نیست. این اصطلاح در هر دو مورد نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک و کنش­گر کاربرد دارد.

در نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک، مفهوم تقویت در همراه شدن دوره­ای دو محرک نهفته است. در مثالی که راجع به کلمۀ ساکت و روشن و خاموش شدن چراغ آوردم، تقویت عبارت است از: تداوم کلمۀ ساکت به طور دوره­ای، یعنی هنگامی که معلم چراغ را روشن و خاموش می­کند؛ حال آنکه کلمۀ ساکت حذف شده است. در واقع تقویت عبارت است از یادآوری رابطۀ میان دو محرک که پس از مدتی یکی از آن­ها حذف می­شود.

تضعیف یا اجتناب نمونه کنش پژوهی رایگان

معلم برای فرو نشاندن بعضی از احساسات دانش­آموزان در نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک چه کاری انجام می­دهد؟ (مثلا از بین بردن ترس از درس ریاضی، ناخشنودی از مطالعه یا سخنرانی دربارۀ یک موضوع بدون کمک گرفتن از یادداشت­ها) اغلب دانش­آموزان به آسانی می­کوشند که از محرک­های مولد ترس یا ناخشنودی اجتناب کنند. اجتناب به تضعیف و فرونشانی منجر نمی­شود.

احساسات ناخواسته در نمونه کنش پژوهی رایگان

چگونه می­توان این احساسات ناخواسته را فرو نشاند؟ برای اینکار سه راه­حل وجود دارد که مجموعۀ آن­ها را حساسیت زدایی می­نامند.

  1. چنین فردی را که دچار اضطراب شده است، با حالت­های خفیف و قابل کنترل همان محرک مواجه کنید تا بتدریج حساسیت زدایی رویارو و مستقیم صورت گیرد.
  2. فرد را در معرض محرک­های خوشایند قرار دهید.
  3. شرایطی را که در آن ممکن است احساسات منفی بروز کند، حدس زده و از قرار گرفتن فرد در آن شرایط پیشگیری کنید.

نمونه کنش پژوهی رایگان

تقریبا هر تکلیف اضطراب­زا را می­توان به تکالیفی کوچکتر با اضطراب­زایی کمتر تقسیم کرد. دانش­آموزی که از سخنرانی در برابر یک جمع دچار اضطراب زایی کمتر تقسیم کرد. دانش­آموزی که از سخنرانی در برابر یک جمع دچار اضطراب می­شود بهتر است که ابتدا به تنهایی جلو آینه بنشیند و تمرین کند، بعد این کار را با یک نفر از همکلاسی­هایش انجام دهد، بعد آن را در برابر گروهی کوچکتر اجرا کند، سپس وظیفۀ اصلی­اش را در برابر کلاس انجام دهد.

در مورد مدرسۀ خود تعمیق کنید و ببینید که در چه شرایطی دانش­آموزان دچار ترس و اضطراب می­شوند؟ چگونه شما می­توانید وظایف بزرگی را به وظایفی کوچکتر تقسیم کنید؟ مثلا وقتی که من یک فیلم ترسناک را از تلویزیون تماشا می­کنم، روش خاصی را به کار می­گیرم. در این گونه فیلم­ها ممکن است احساس ترس از مرگ به انسان دست دهد بخصوص وقتی یک تبهکار قصد انجام یک قتل را دارد. در این هنگام، من کنترل از راه دور تلویزیون را در دست می­گیرم و هنگام چنین صحنه­ای، هرچند لحظه یک بار کانال تلویزیون را تغییر می­دهم. بتدریج می­توانم بر ترسم غلبه کنم. بعضی از مرده فکر می کنند که ورزش به آن­ها کمک می کنند تا در شرایط اضطراب زا، راحت­تر عمل کنند. معلمان هم گاهی ترجیح می­دهند که برای دانش­آموزان شرایطی بهتر برای مطالعه فراهم آورند، مثلا آن­ها را به یک فضای باز ببرند که اضطراب را کاهش می­دهد.

ارزش و اهمیت نمونه کنش پژوهی رایگان

در پایان، همان­طور که گفتیم و با مثال­های بی­شمار می­توان آن­ را مشاهده کرد «ارزش پیشگیری برابر است با ارزش درمان»؛ بنابراین سعی کنید که برای این­کار، وقت و انرژی لازم بگذارید تا بتوانید دریابید چه شرایطی موجب «یادگیری» احساسات منفی می­شود و به این طریق از بروز این شرایط پیشگیری کنید. جای تعجب نیست اگر دانش­آموزی از سخنرانی کردن دربارۀ موضوعاتی از قبیل مطالب درسی، یا رفتن به اتاق مدیر مدرسه، یا تهیه یک مقاله یا مطالعۀ آثار شکسپیر دچار ترس یا احساس ناخوشایند شود. ما اکنون می­دانیم که براساس نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک می­توانیم از شکل­گیری احساسات منفی درست در نقطه آغاز جلوگیری کنیم.

همراه کردن محرک­هادر نمونه کنش پژوهی رایگان

همزمان و همراه کردن دو محرک که یکی قبلا خنثی بود و دیگری قدرت ایجاد پاسخ را داشت، اساس نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک است؛ اما چگونه باید معلمان این دو محرک را با یکدیگر همراه کنند تا بیشترین اثر مطلوب را به دنبال آورد؟ چندین راه وجود دارد:

نمونه کنش پژوهی رایگان

تصور کنید که ما هر گونه محرک خنثای قبلی را محرک شرطی بنامیم. این محرک مطلوب ماست و می­خواهیم دانش­آموز یاد بگیرد که به آن پاسخ دهد. روشن و خاموش کردن چراغ نمونه­ای از آن است. حال بیایید هر محرکی را که توانایی ایجاد پاسخ مطلوب ما را دارد، محرک غیر شرطی بنامیم. این محرک توانایی چنین پاسخی را دارد. مثلا داد کشیدن و گفتن ساکت! نمونه­ای از محرک غیر شرطی است.

از چه راه­هایی می­توانیم محرک شرطی را با محرک غیر شرطی همراه کنیم؟ ما می­توانیم این دو محرک را همزمان با هم ارائه کنیم. می­توانیم محرک غیر شرطی را قبل از محرک شرطی به کار ببریم و از محرک شرطی پیش از محرک غیر شرطی استفاده کنیم.

اگر معلمان قصد داشته باشند که از نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک برای رسیدن به هدف خاصی استفاده کنند، باید بتوانند به طور صحیح آن را به کار ببرند.

محرک های شرطی و غیر شرطی در نمونه کنش پژوهی رایگان

چنانچه ما محرک شرطی و محرک غیر شرطی را همزمان به کار ببریم، دانش­آموز توجهی به محرک شرطی نخواهد کرد، چرا؟ چون وقتی یک معلم آرام می­گوید یا داد می­کشد «ساکت» به طور همزمان میلیون­ها محرک شرطییا محرک خنثای دیگر هم وجود دارند، مثل رنگ دیوار، لباس، معلم، تقویم روی دیوار و غیره.

چنانچه ما محرک غیر شرطی را پیش از محرک شرطی به کار ببریم، دانش­آموز به محرک غیر شرطی ساکت! توجه خواهد کرد. در صورت تکرار چنین تقدم زمانی در دفعه­های بعد، دانش­آموز یا متوجه محرک شرطی (زوشن و خاموش کردن لامپ) نخواهد شد یا رابطۀ بین آن­ها را بسیار ضعیف خواهد دید.

نمونه کنش پژوهی رایگان

راه صحیح همراه کردن دو محرک این است که محرک شرطی را درست یک لحظه قبل از محرک غیر شرطی به کار بریم، یعنی چراغ را روشن و خاموش کنیم و بلافاصله بگوییم ساکت!. این راه موثرترین راه است. دانش­آموزان روشن و خاموش شدن را متوجه می­شوند؛ چون در مرحله نخست است، سپس با شنیدن کلمۀ ساکت برای چند بار رابطۀ میان آن­ها را کاملا درک خواهند کرد. به این ترتیب، محرک غیر شرطی ساکت! حذف شده است و ما فقط با محرک شرطی می­توانیم به پاسخ مطلوب خود، یعنی ساکت شدن دانش­آموزان برسیم.­

خلاصه

نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک علت ایجاد احساسات مثبت و منفی در دانش­آموزان است، خواه این احساس مستقیما متوجه موضوع یا شخص خاصی مانند معلم یا همکلاسی باشد و خواه مرتبط با مسأله­ای کلی مثل آموزش و پرورش باشد. وقتی که ما از نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک استفاده می­کنیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم به اصول آن عمل می­کنند؛ پس چرا از نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک به عنوان ابزاری موثر جهت بهره­وری خود و دانش­آموزانمان استفاده نکنیم؟

رینگنس (۱۹۷۶)این سوال را پیش از یک دهه پیش مطرح کرد که اگر دربارۀ نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک مطالعه کنیم،چه اتفاقی می­افتد؟ اما ظاهرا تاکنون اتفاقی نیفتاده است! بیایید در این مورد چاره­ای بیندیشیم.

دانلود نمونه کنش پژوهی رایگان

در نهایت خدمت شما عزیزان عرض می کنیم که در این راستا دانلود فایل پژوهشی معلمان آموزش و پرورش اقدام به تهیه و انتشار ده ها نمونه برنامه بر اساس نمونه کنش پژوهی رایگان مدیریت کیفیت مدار در این سایت نموده است که مدیران و سایر فرهنگیان می توانند با مراجعه به این سایت از برنامه های موجود استفاده های لازم را ببرند.

طرح تدبیر