نمونه کنش پژوهی رایگان دانلود بهترین و قوی ترین نمونه ها در فضای آموزشی
نمونه کنش پژوهی رایگان
دانلود بهترین و قوی ترین نمونه ها در فضای آموزشی و آموزش و پرورش در واقع بهترین نمونه ای از تدوین نمونه کنش پژوهی رایگان می باشد که توسط سایت دانلود فایل پژوهی آموزش و پرورش تدوین گردیده است. و در صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی سایت ما تماس بگیرید.
انواع و اقسام نمونه کنش پژوهی رایگان
نمونه کنش پژوهی رایگان بر دو نوع است نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک و نمونه کنش پژوهی رایگان کنشگر، که نمونه کنش پژوهی رایگان کنشگر بهتر از مورد اول شناخته شده است. بسیاری از کتابهای مرجع به این بحث اختصاص دارد و بسیاری از مجلات نیز در اینباره مقالاتی نوشتهاند؛ اما راجع به نمونه کنش پژوهی رایگان کنشگر بیش از کلاسیک کار شده است.
در اینباره، دروههای آموزشی متعددی نیز برای دانشجویان مراکز تربیت معلم گذاشته شده است. معادلها و کلمات همراه آن، یعنی نمونه کنش پژوهی رایگان کنشگر عبارتند از: اصلاح رفتاری، شکلدهی یا شکلگیری، تقویت مثبت، تقویت منفی، وقفه، تنبیه، تخمینهای موفق، برنامههای تقویتی و غیره؛ اما این مططالب قطعا به نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک ارتباطی ندارد.
نمونه کنش پژوهی رایگان کنشگر مسؤولیت یادگیری در یک حیطه، یعنی حیطۀ شناختی را دارد. بلوم (۱۹۵۶) طبقهبندی حیطه شناختی را چنین ارائه کرده است: دانش، درک، کاربرد، تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزیابی. دو حیطۀ دیگر یادگیری عبارتند از حیطۀ عاطفی و حیطۀ روانی-حرکتی. این حیطهها را میتوان تحت عناوین شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی تقسیم بندی کرد. نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک شیوهای مقدماتی در حیطۀ عاطفی یادگیری است؛ به همین دلیل معلمان مسؤولیت دارند این نوع نمونه کنش پژوهی رایگان را بخوبی درک کنند و بتوانند آن را به صورتی همانند نمونه کنش پژوهی رایگان کنشگر در زمینۀ یادگیری به کار برند.
حیطه های یادگیری در نمونه کنش پژوهی رایگان
این سه نوع حیطۀ یادگیری اغلب به منظور کارهای پژوهشی از یکدیگر تفکیک میشوند؛ اما در زندگی واقعی هر سه آنها با یکدیگر تداخل دارند. آیا واقعا مشکل یک دانشآموز در درس هندسه ناشی از افت درک او (حیطه شناختی) احساس اضطراب (حیطۀ عاطفی) و ناتوانی او در به کارگیری دقیق نقاله و پرگار (حیطه روانی-حرکتی) نیست؟ البته که اینطور است. مشکل این دانشآموز ناشی از ترکیب این سه حیطۀ یادگیری و اختلال در آنهاست.
هر چند هر سه آنها اهمیت دارند؛ اما در اینجا بیشتر روی حیطۀ عاطفی بحث میشود. نباید فراموش کرد که بدون درک نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک، نمیتوان حیطۀ عاطفی یادگیری را دقیقا شناخت.
زمینۀ نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک
نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک شامل مجوعهای از کارهاست که در آن محرکی جانشین دیگری میشود تا موجب تحریک یا ترشح – در صورتی که ماهیتی فیزیولوژیک و طبیعی داشته باشند- شود. در یک کلاس نیز مجموعهای از کارها تحت کنترل معلم است. واژههای تحریک و ترشح ماهیت غیر ارادی نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک را نشان میدهند.
تجارب نمونه کنش پژوهی رایگان برای معلمان
بسیاری از خوانندگان دربارۀ تجربۀ پاولوف چیزهایی میدانند. در ابتدای کار، وقتی یک آزمایشگر زنگی را به عنوان یک محرک به صدا درمیآورد، اتفاقی میافتد؛ ولی هیچ واکنشی از سوی حیوان گرسنۀ تحت آزمایش دیده نمیشود. هنگامی که برای چندبار، صدای زنگ را گذاشتن ظرف غذا جلو حیوان، همزمان کنیم، حیوان به محض دیدن غذا بزاق ترشح میکند.پس از آن فقط کافی است که آزمایشگر یک بار صدای زنگ را به صدا درآورد. آنگاه بدون اینکه غذایی در کار باشد، حیوان به طور کلاسیک شرطی شده، با صدای زنگ واکنش نشان میدهد؛ صدای زنگی که در ابتدا محرکی خنثی محسوب میشد. حیوان صدای زنگ را میشنود، ظرف غذا را پیش خود تصور میکند یا خود را آماده میکند که ظرف را همین الان جلوش بگذارند؛ بنابراین بزاق ترشح میشود. این نمونۀ سادهای از نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک بود.
برای مثال، کلمۀ امتحان که قبلا محرکی خنثی بوده است، میتواند منجر به بروز ترس و اضطراب گردد، یا مثلا این جمله که «هفتۀ آینده، شما بدون کاغذهای یادداشت خود باید سخنرانی کنید» یا هنگامی که معلم ورزش به کودکان میگوید: «همۀ شما باید به کمک این طناب از این دیوار بالا ببرید.» یا حتی قدم زدن معمولی با مدیر مدرسه، همگی میتوانند در حکم یک محرک تلقی شوند و همان احساسها را ایجاد کنند. موقیعتها و شرایط مکرر، یک محرک خنثی را بتدریج به محرکی تبدیل میکند که موجب پاسخ میشود.
همۀ نمونههای نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک موجب بروز احساسهای ناخوشایند و بد (مثل ترس و اضطراب) نمیشوند. مطمئنا پس از شنیدن کلمه «امتحان» بعضی از دانشآموزان دارای احساسی خوشایند میشوند و یا به دنبال موقیعتی هستند که به اعتماد به نفس بدون یادداشت دربارۀ یک موضوع خاص سخنرانی کنند. حتی قدم زدن با مدیر مدرسه نیز به معنای قدم زدن با یک فرد مهم است. نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک همراه با این احساسهای خوب یا بد، مسؤول یادگیری دانشآموزان است. ما به عنوان یک معلم وظیفه داریم که دربارۀ نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک اطلاعات بیشتری کسب کنیم تا بتوانیم از احساسات بد هنگام یادگیری بکاهیم و بر احساسات مثبت بیفزاییم.
نمونهای آشنا از نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک
من در مدرسهمان به طور منظم هر چند یک بار امتحانی از دانشآموزان میگیرم. این باعث میشود که هر معلم همکار در طی یک دوره آموزشی چندبار همکاران دیگر را ملاقات کند. من معمولا وقتی به در کلاس یکی از همکاران میرسم، چند لحظه میایستم، آهسته در میزنم و منتظر میمانم تا معلم از کلاسش بیرون بیاید، بعد با او قدری صحبت میکنم. در این حال، چندان غیر منتظره نیست ه دانشآموزان از این فرصت استفاده کرده و با همدیگر مشغول صحبت شوند. هنگامی که معلم دوباره سرکلاس برمیگردد و همهمه را میبیند، کلید لامپ کلاس را چندبار روشن و خاموش میکند، معنای آن ین است که وقتی من با همکار خود صحبت میکنم یا وقتی وارد کلاس میشوم، صحبت کردن را متوقف کنید.
نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک
این کار از طریق نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک انجام میگیرد. کدام مجموعه عوامل موجب یادگیری این مطلب میشود؟ برای اولین بار که معلم وارد یک کلاس پر سر و صدا میشود، چراغ را روشن و خاموش میکند و همزمان داد میکشد که ساکت! پس از این که چند بار این کار با هم صورت گرفت، دانشآموزان رابطۀ میان ساکت! و روشن و خاموش شدن لامپ را متوجه میشوند. پس از مدتی معلم فقط کافی است که چراغ را روشن و خاموش کند (که قبلا یک محرک خنثی تلقی میشد) دانشآموزان میفهمند که باید ساکت سر جای خود بنشینند.
توجه داشته باشید که اگر چه مثال فوق برای همۀ ما آشناست، اما بدان معنا نیست که معلمان همگی اصول بنیادین نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک را میشناسند و چنانچه معلمان این اصول را درک نکنند، آمادگی لازم را برای استفادۀ آگاهانه و منظم از آن موقیعتهای مختلف نخواهد داشت.
جایگاه تقویت در نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک
یک معلم در نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک باید چه کاری انجام دهد تا یعضی از احساسات دانشآموزان را تقویت کند؟ ( مثلا احساس خوب نسبت به درس ریاضی، لذت بخش کردن خواندن و مطالعه). در پاسخ ممکن است گفته شود که به نظر میرسد اصطلاح تقویت فقط در نمونه کنش پژوهی رایگان کنشگر کاربرد داشته باشد. اما این طور نیست. این اصطلاح در هر دو مورد نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک و کنشگر کاربرد دارد.
در نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک، مفهوم تقویت در همراه شدن دورهای دو محرک نهفته است. در مثالی که راجع به کلمۀ ساکت و روشن و خاموش شدن چراغ آوردم، تقویت عبارت است از: تداوم کلمۀ ساکت به طور دورهای، یعنی هنگامی که معلم چراغ را روشن و خاموش میکند؛ حال آنکه کلمۀ ساکت حذف شده است. در واقع تقویت عبارت است از یادآوری رابطۀ میان دو محرک که پس از مدتی یکی از آنها حذف میشود.
تضعیف یا اجتناب نمونه کنش پژوهی رایگان
معلم برای فرو نشاندن بعضی از احساسات دانشآموزان در نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک چه کاری انجام میدهد؟ (مثلا از بین بردن ترس از درس ریاضی، ناخشنودی از مطالعه یا سخنرانی دربارۀ یک موضوع بدون کمک گرفتن از یادداشتها) اغلب دانشآموزان به آسانی میکوشند که از محرکهای مولد ترس یا ناخشنودی اجتناب کنند. اجتناب به تضعیف و فرونشانی منجر نمیشود.
احساسات ناخواسته در نمونه کنش پژوهی رایگان
چگونه میتوان این احساسات ناخواسته را فرو نشاند؟ برای اینکار سه راهحل وجود دارد که مجموعۀ آنها را حساسیت زدایی مینامند.
- چنین فردی را که دچار اضطراب شده است، با حالتهای خفیف و قابل کنترل همان محرک مواجه کنید تا بتدریج حساسیت زدایی رویارو و مستقیم صورت گیرد.
- فرد را در معرض محرکهای خوشایند قرار دهید.
- شرایطی را که در آن ممکن است احساسات منفی بروز کند، حدس زده و از قرار گرفتن فرد در آن شرایط پیشگیری کنید.
تقریبا هر تکلیف اضطرابزا را میتوان به تکالیفی کوچکتر با اضطرابزایی کمتر تقسیم کرد. دانشآموزی که از سخنرانی در برابر یک جمع دچار اضطراب زایی کمتر تقسیم کرد. دانشآموزی که از سخنرانی در برابر یک جمع دچار اضطراب میشود بهتر است که ابتدا به تنهایی جلو آینه بنشیند و تمرین کند، بعد این کار را با یک نفر از همکلاسیهایش انجام دهد، بعد آن را در برابر گروهی کوچکتر اجرا کند، سپس وظیفۀ اصلیاش را در برابر کلاس انجام دهد.
در مورد مدرسۀ خود تعمیق کنید و ببینید که در چه شرایطی دانشآموزان دچار ترس و اضطراب میشوند؟ چگونه شما میتوانید وظایف بزرگی را به وظایفی کوچکتر تقسیم کنید؟ مثلا وقتی که من یک فیلم ترسناک را از تلویزیون تماشا میکنم، روش خاصی را به کار میگیرم. در این گونه فیلمها ممکن است احساس ترس از مرگ به انسان دست دهد بخصوص وقتی یک تبهکار قصد انجام یک قتل را دارد. در این هنگام، من کنترل از راه دور تلویزیون را در دست میگیرم و هنگام چنین صحنهای، هرچند لحظه یک بار کانال تلویزیون را تغییر میدهم. بتدریج میتوانم بر ترسم غلبه کنم. بعضی از مرده فکر می کنند که ورزش به آنها کمک می کنند تا در شرایط اضطراب زا، راحتتر عمل کنند. معلمان هم گاهی ترجیح میدهند که برای دانشآموزان شرایطی بهتر برای مطالعه فراهم آورند، مثلا آنها را به یک فضای باز ببرند که اضطراب را کاهش میدهد.
ارزش و اهمیت نمونه کنش پژوهی رایگان
در پایان، همانطور که گفتیم و با مثالهای بیشمار میتوان آن را مشاهده کرد «ارزش پیشگیری برابر است با ارزش درمان»؛ بنابراین سعی کنید که برای اینکار، وقت و انرژی لازم بگذارید تا بتوانید دریابید چه شرایطی موجب «یادگیری» احساسات منفی میشود و به این طریق از بروز این شرایط پیشگیری کنید. جای تعجب نیست اگر دانشآموزی از سخنرانی کردن دربارۀ موضوعاتی از قبیل مطالب درسی، یا رفتن به اتاق مدیر مدرسه، یا تهیه یک مقاله یا مطالعۀ آثار شکسپیر دچار ترس یا احساس ناخوشایند شود. ما اکنون میدانیم که براساس نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک میتوانیم از شکلگیری احساسات منفی درست در نقطه آغاز جلوگیری کنیم.
همراه کردن محرکهادر نمونه کنش پژوهی رایگان
همزمان و همراه کردن دو محرک که یکی قبلا خنثی بود و دیگری قدرت ایجاد پاسخ را داشت، اساس نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک است؛ اما چگونه باید معلمان این دو محرک را با یکدیگر همراه کنند تا بیشترین اثر مطلوب را به دنبال آورد؟ چندین راه وجود دارد:
تصور کنید که ما هر گونه محرک خنثای قبلی را محرک شرطی بنامیم. این محرک مطلوب ماست و میخواهیم دانشآموز یاد بگیرد که به آن پاسخ دهد. روشن و خاموش کردن چراغ نمونهای از آن است. حال بیایید هر محرکی را که توانایی ایجاد پاسخ مطلوب ما را دارد، محرک غیر شرطی بنامیم. این محرک توانایی چنین پاسخی را دارد. مثلا داد کشیدن و گفتن ساکت! نمونهای از محرک غیر شرطی است.
از چه راههایی میتوانیم محرک شرطی را با محرک غیر شرطی همراه کنیم؟ ما میتوانیم این دو محرک را همزمان با هم ارائه کنیم. میتوانیم محرک غیر شرطی را قبل از محرک شرطی به کار ببریم و از محرک شرطی پیش از محرک غیر شرطی استفاده کنیم.
اگر معلمان قصد داشته باشند که از نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک برای رسیدن به هدف خاصی استفاده کنند، باید بتوانند به طور صحیح آن را به کار ببرند.
محرک های شرطی و غیر شرطی در نمونه کنش پژوهی رایگان
چنانچه ما محرک شرطی و محرک غیر شرطی را همزمان به کار ببریم، دانشآموز توجهی به محرک شرطی نخواهد کرد، چرا؟ چون وقتی یک معلم آرام میگوید یا داد میکشد «ساکت» به طور همزمان میلیونها محرک شرطییا محرک خنثای دیگر هم وجود دارند، مثل رنگ دیوار، لباس، معلم، تقویم روی دیوار و غیره.
چنانچه ما محرک غیر شرطی را پیش از محرک شرطی به کار ببریم، دانشآموز به محرک غیر شرطی ساکت! توجه خواهد کرد. در صورت تکرار چنین تقدم زمانی در دفعههای بعد، دانشآموز یا متوجه محرک شرطی (زوشن و خاموش کردن لامپ) نخواهد شد یا رابطۀ بین آنها را بسیار ضعیف خواهد دید.
راه صحیح همراه کردن دو محرک این است که محرک شرطی را درست یک لحظه قبل از محرک غیر شرطی به کار بریم، یعنی چراغ را روشن و خاموش کنیم و بلافاصله بگوییم ساکت!. این راه موثرترین راه است. دانشآموزان روشن و خاموش شدن را متوجه میشوند؛ چون در مرحله نخست است، سپس با شنیدن کلمۀ ساکت برای چند بار رابطۀ میان آنها را کاملا درک خواهند کرد. به این ترتیب، محرک غیر شرطی ساکت! حذف شده است و ما فقط با محرک شرطی میتوانیم به پاسخ مطلوب خود، یعنی ساکت شدن دانشآموزان برسیم.
خلاصه
نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک علت ایجاد احساسات مثبت و منفی در دانشآموزان است، خواه این احساس مستقیما متوجه موضوع یا شخص خاصی مانند معلم یا همکلاسی باشد و خواه مرتبط با مسألهای کلی مثل آموزش و پرورش باشد. وقتی که ما از نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک استفاده میکنیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم به اصول آن عمل میکنند؛ پس چرا از نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک به عنوان ابزاری موثر جهت بهرهوری خود و دانشآموزانمان استفاده نکنیم؟
رینگنس (۱۹۷۶)این سوال را پیش از یک دهه پیش مطرح کرد که اگر دربارۀ نمونه کنش پژوهی رایگان کلاسیک مطالعه کنیم،چه اتفاقی میافتد؟ اما ظاهرا تاکنون اتفاقی نیفتاده است! بیایید در این مورد چارهای بیندیشیم.
دانلود نمونه کنش پژوهی رایگان
در نهایت خدمت شما عزیزان عرض می کنیم که در این راستا دانلود فایل پژوهشی معلمان آموزش و پرورش اقدام به تهیه و انتشار ده ها نمونه برنامه بر اساس نمونه کنش پژوهی رایگان مدیریت کیفیت مدار در این سایت نموده است که مدیران و سایر فرهنگیان می توانند با مراجعه به این سایت از برنامه های موجود استفاده های لازم را ببرند.