برنامه تعالی | مدیریت کیفیت مدار دانلود بهترین و قوی ترین نمونه ها در فضای آموزشی
برنامه تعالی
برنامه تعالی مدیریت کیفیت مدار دانلود بهترین و قوی ترین نمونه ها در فضای آموزشی در واقع بهترین نمونه ای از تدوین برنامه تعالی مدیریت کیفیت مدار می باشد. و در صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی سایت ما تماس بگیرید.
تعاریف مختلف ارزشیابی در برنامه تعالی مدیریت کیفیت مدار
ارزشیابی عبارت است از سنجش منظم و روش ماندگار افراد در رابطه با نحوه انجام وظایف آنها در مشاغل محوله و تعیین توانایی بالقوه آنها در جهت رشد و بهبود.
مدیران آموزشی از طریق ارزشیابی مستمر از اغاز اجرای برنامهها تا نتایج نهایی، اطلاعات عینی و ضروری را جمعآوری میکنند و با پردازش و تحلیل آن دادهها از چگونگی عملیات جاری سازمان باخبر میشوند و نقاط ضعف و موانعی را که منجر به مشکلات و تأثیر در افت اثربخشی و کارآیی سازمان میشود تشخیص میدهند که نسبت به اهداف و هماهنگی اصولی و تداوم برنامهها در جهت تحقق اهداف آموزش و پرورش نظام آموزشی اقدام میکنند.
گروهبندی تعاریف مدیریت مدرسه در برنامه تعالی مدیریت کیفیت مدار
به طور کلی میتوان تعاریف بیانشده در مورد مدیریت مدرسه را به سه دسته تقسیم کرد:
- گروه اول، مدیریت مدرسه را مترادف با مفهوم کنترل در نظر میگیرند و آن را بر این اساس تعریف میکنند: فعالیت کنترل (مدیریت مدرسه) شامل ایجاد و نگهداری شرایطی است که طی آن شرایط موقعیتهای آموزش و یادگیری دانشآموزان تسهیل میشود.
- گروه دوم، نظارت و کنترل را یکی از وظایف و کارکردهای مدیریت مدرسه و دیگر وظایف مدیریت را نیز جزء وظایف مدیریت مدرسه میدانند. کنترل رفتار دانشآموزان تنها یکی از جنبههای مدیریت مدرسه است.
- گروه سوم، مدیریت مدرسه را سیستمی اجتماعی میدانند و آن را شامل کارکردهای مدیریت سنتی در نظر نمیگیرند و به تمامی شئون و جوانب مدرسه توجه دارند، از جمله فضای مدرسه، زمان و مدیریت آن، روابط بین فردی و مهارت ارتباطی بین معلم و شاگرد؛ و مدرسه درس را به صورت اجزا در نظر نمیگیرند بلکه کلای درس را کل میدانند.
کارکردهای مدیریت مدرسه در برنامه تعالی مدیریت کیفیت مدار
دیویس معتقد است معلم در نقش مدیر مدرسه به دلیل محدودیت زمانی در انجام وظایف خود باید به اموری بپردازد که با نقش سازمانی آنها مرتبط است. بنابراین، میتوان با توجه به نقش سازمانی معلمان در نقش مدیریت مدرسه چهار کارکرد اصلی برنامهریزی، سازماندهی، هدایت، و نظارت را در نظر گرفت. با وجود این، راگ این چهار کارکرد اصلی را کارکردهای هماهنگی، ارتباطی، و پژوهشی همچنین جزئی از کارکردهای سازمانی مدیریت مدرسه در نظر میگیرد. دیویس با خلاصه و جمع بندی سیستم یادگیری در این چهار وظیفه اصلی، به طور تلویحی معتقد است مواردی را که راگ میافزاید در این چهار کارکرد مستترند. ضمناً دیویس معتقد است، گرچه این چهار کارکرد مدیریتی فعالیتهای متمایزیاند، ولی باید به آنها به منزله چرخهای از فعالیتهای مرتبط با یکدیگر نگریست که در مجموع حیطه تخصصی معلم را معین میسازند. این کارکردها از وظایف مدیریت مدرسه جدا نیست و امکان تأثیرگذاری در یادگیری دانشآموزان را فراهم میآورد.
نقش طراحی آموزشی در مدیریت مدرسه در برنامه تعالی مدیریت کیفیت مدار
با توجه به اهمیت طراحی آموزشی در مدیریت مدرسه و نیز مدرسهداری در نظامهای آموزش و پرورش میتوان نخستین گام در مدیریت مدرسه را طراحی درس در نظر گرفت. طراحی درس شامل موارد زیر است: تعیین اهداف، تنظیم رئوس مطالب، تقسیم مدت زمان تدریس در هر جلسه، تعیین تقدم و تأخر مطالب، پیشبینی امکانات، و طرح پرسشهایی برای آگاهی از میزان تحقق اهداف. بنابراین، ملاحظه میشود که طرحریزی درس را میتوان به ایجاد ارتباط میان وضع کنونی دانشآموزان از نظر محفوظات علمی و وضع مطلوب یعنی آنچه نظام آموزش و پرورش میخواهد با آموزش به /ان دست یابد در نظر گرفت. به همین دلیل، صاحب نظران بر این باورند که بری هر درس و هر جلسه مدیر مدرسه باید طراحی درس را سر لوحه امور خود قرار دهد تا بتواند در عرضه مطالب، تدارک لوازم، و استفاده بهتر از زمان تدریس، برای تحقق اهداف آموزشی با آمادگی کافی در مدرسه درس اعمال مدیریت کند.
طرح درس در برنامه تعالی مدیریت کیفیت مدار
از سوی دیگر، میتوان طرح درس را راهنمای معلم در مدیریت مدرسه در نظر گرفت، زیرا این امر به معلمان به ویژه افراد تازه کار و کم تجربه اعتماد به نفس میدهد و سبب کارآیی بهتر و در نهایت اثربخشی در محیط های آموزشی خواهد شد. با توجه به نقش کلیدی طرح درس در مدیریت کلاس، معلمانی که به برنامه ریزی و طرح درس دقیق میپردازند نسبت به معلمانی که برنامهریزی در مورد طرح درس ندارند یا این امر را به صورت مداوم و پیوسته انجام نمیدهند، در مدیریت مدرسه و مدرسهداری اثربخشتر عمل میکنند و بهتر میتوانند به نیازهای محیط پیرامونی که در قالب اهداف از پیش شده در نظام آموزش و پرورش وجود دارند. جامه عمل بپوشانند و با توجه به نیازها و اهداف، به تمامی شئون یاددهی-یادگیری در مدرسه درس توجه کنند و تولی و ترتیب هر یک از عناصر و اجزا را بر اساس زمان و منابع موجود مشخص سازند.
عوامل بروز خلاقیت و نوآوری در دانشآموزان در برنامه تعالی مدیریت کیفیت مدار
بعضی معلمان آنچنان شیوه رفتاری مطبوع و دوستانهای دارند که اکثر دانشآموزان به آنان علاقه نشان میدهند. در مقابل معلمان دیگری نیز به کار تدریس مشغولاند که به دلیل سختگیریهای بیش از حد، خشک و جدی بودن اصرار افراطی در مورد کارآمد بودن دانشآموزان و مجبور ساختن آنان به رعایت احترام به معلم مدرسه، عملاً دانشآموزان را از خود، از مدرسه و از یادگیری گریزان میکنند. نگرش هر معلم به ویژگیهای معلم موفق و دنشآموز خوب، از جمله عوامل مهمی است که میتوان با توجه به آن سبک رهبری و مدیریت وی را در مدرسه پیشبینی کرد.
بر اساس تحقیقات راینز، وقتی معلم رفتار دوستانهای داشته باشد، دانشآموزان میفهمند رفتار و هیجانهایش سازنان یافته و سالم است، دانشآموزان را برای یادگیری برمیانگیزد، و خلاقیت و نوآوری آنان را باعث میشود. همچنین، دانشآموزان بیشتر فعال و مسئول میشوند، در عین حال عزت نفس و کنترل رفتارهای نامطلوب آنان افزایش میباید. یکی از یافتههای جالب این تحقیق آن بود که متغیرهای فرهنگی بست به جامعهای که دانشآموزان در آن زندگی میکنند همواره با نگرشها و باورهای معلمان بر رفتار دانشآموزان در موقعیتهای مختلف اثر میگذارد.
مدیریت زمان در برنامه تعالی مدیریت کیفیت مدار
دراکر معتقد است زمان یکی از کمیابترین منابعی است که مدیران در اختیار دارند. چیو مدیریت زمان را یکی از راهبردهای سودمند برای غلبه بر فشارهای روحی مرتبط به شغل میداندکه تأکید اصلی آن بر انضباط فردی است. میتوان مدیریت زمان را مترادف با خود مدیریت دانست. مدیریت زمان عبارت است از در اختیار گرفتن زمان و کار خویش و اجازه ندادن به اینکه امور و حوادث مدیر را در اختیار بگیرد و او را هدایت کند. در واقع، به مدیر نشان میدهد که چگونه کار باید سودنتدتر و آگاهانهتر، نه سخت تر و زیادتر انجام گیرد.
بهینه سازی در برنامه تعالی مدیریت کیفیت مدار
مدیریت زمان راهبردی است برای استفاده بهینه از وقت. البته مدیریت زمان کنترل لحظهای آن نیست بلکه شیوههایی است که با بکارگیری آن شرایط کار و زندگی را بهبود بخشید. مدیریت زمان آن دسته از تواناییها و مهارتهایی است که کنترل بهینه زمان را برای فرد میسر میسازد.
مدیریت زمان بیش از اداره فعالیتها در طول زمان است. مدیریت زمان، مدیری خود است. مدیریت خود ددرست مانند چیزهای دیگر است. مدیریت زمان شامل مهارتهای برنامهریزی، سازماندهی، اجرا، و کنترل است.
مدیریت زمان عرضه شیوههای علمی و مؤثر صرفهجویی در وقت و مهار آن، به منظور دستیابی به موفقیت بیشتر در کار و زندگی است. این شیوهها عبارتاند از هدف گذاری، تعیین اولویتها، و رعایت اولویتها.
مناسبترین و جامع ترین تعریف از مدیریت زمان عبارت است از برنامهریزی منظم زمانی و هماهنگی به علاوه واکنش مناسب در مقابل ضایعکنندگان وقت. بنابراین، مدیریت زمان بیش از اداره فعالیتها در طول زمان است؛ یعنی استفاده مؤثر از منابع و راهی برای رسیدن به اهداف.
فرآیند مدیریت زمان در برنامه تعالی مدیریت کیفیت مدار
مدیریت زمان فرآیندی است شامل چهار مرحله کاملاً مجزا، ولی مرتبط به هم به شرح زیر: تعهد، تجزیه و تحلیل، برنامهریزی، پیگیری.
مرحله تعهد در مدیریت زمان فردی شخصی است. افراد باید به اهمیت زمان به عواقب اتلاف وقت آگاهی پیدا کنند. رابینز میگوید استفاده کار آمد از زمان به شخصیت و خوی مدیر بستگی دارد و شخصیت مدیر (یا هر فرد دیگری) بر گرایش وی به اسفاده از وقت و زمان تأثیر دارد. لذا، شرط اول در مدیریت زمان، ایجاد تعهد و پایبندی به تغیر در عادتها و روشهای گذشته است. استفاده از روانشناسی و مشاوره در ایجاد پایبندی مفید است، و به مدیر یا هر فرد دیگری در این راه کمک میکند.
تجزیه و تحلیل در برنامه تعالی مدیریت کیفیت مدار
مرحله تجزیه و تحلیل در مدیریت زمان شامل دو قسمت است. ۱. تجزیه و تحلیل وضع موجود، ۲. ترسیم وضع مطلوب. هر د قسمت در دوبعد فردی و سازمانی بررسی میشوند. در این مرحله چگونگی استفاده از وقت در فعالیتهای فردی و سزمانی تحلیل میشود، اتلافکنندگان عمده زمان شناسایی میشوند، راههای کاهش یا حذف آنها تجزیه و تحلیل میشود، و زمینه برای مرحله سوم مدیریت زمان یعنی برنامهریزی شناسایی میشود.
مرحله سوم در مدیریت زمان، برنامهریزی برای رسیدن به وضع مطلوب است.
برنامهریزی در برنامه تعالی مدیریت کیفیت مدار
- تدوین هدف
- تعیین وظایف اساسی برای رسیدن به هدف
- تعیین نتایج سنجشپذیر در وظایف
- محک زدن مجدد هدفها با وظایف و نتایج سنجشپذیر
- تعیین ترتیب و توالی وظایف
- تعیین منابع مورد نیاز
- تعیین تاریخهای تخمینی برای رسیدن به اهداف اجرا
- ارزشیابی.
پیگیری و تحلیل مجدد مرحله چهرم مدیریت زمان است. این مرحله شامل انواع ارزشیابی تشخیصی، تکوینی، و پایانی است که به صورت فرآیند مجدد در مرحله تعهد به کار میروند. این مرحله از مدیریت زمان در صدد تعیین میزان تحقق هدفها و پیگیری راههای بهبود فعالیتها در راه تحقق مؤثرتر هدفهاست.
قوانین مرتبط با مدیریت زمان در برنامه تعالی مدیریت کیفیت مدار
با توجه به پیشینه مدیریت زمان، سه قانون عمده که با مدیریت زمان ارتباط نزدیک و تنگاتنگی دارند عبارتند از قانون پارتو، قانون پارکینسون، و قانون دقیقه نود.
- قانون پارتو
پارتو، اقتصاد دان ایتالیایی قرن نوزدهم میلادی، به این نتیجه رسید که ۲۰ درصد جمعیت کشور ایتالیا، ۸۰ درصد روت این کشور را در اختیار دارد. بعدها بر این اساس اصل ۲۰-۸۰ یا قانون پارتو در سایر زمینهها مطرح شد. این قانون به این نکته اشاره دارد که تمام کارها را برحسب اهمیتشان طبقهبندی میکنیم. ۸۰ درصد نتایج از ۲۹ درصد کارها عاید میشود، در حالی که از ۸۰ درصد بقیه کارها فقط ۲۰ درصد نتایج به دست میآید.
- قانون پارکینسون
قانون پارکینسون که بر اساس مطالعات محققی به همین نام شکل گرفت، اشاره دارد به اینکه کارها با توجه به زمانی که ممکن است صرف آنها شود گسترش مییابند و این گستردگی به میزان و ماهیت کار ارتباط چندانی ندارد. بنابراین، عادت نگه داشتن مراجعان در به اصطلاح آن سوی میز سازمانها و مؤسسات موجب سوءاستفاده از وقت آنان میشود و به مقدار زیادی به مشکلات عاطفی و ناراحتیهایشان دامن میزند. طبیعی است که میتوان کار را در زمان بیشتر شاخ و برگ داد که این به کار اصلی ارتباطی ندارد. به اعتقاد پارکسینون همیشه برای پرکردن وقت کار وجود خواهد داشت.
- قانون دقیق نود
برخی افراد عادت کردهاند هنگامی که کاری به آنان واگذار یا ارجاع میشود، آن را رها سازند و در دقایق پایانی فشار زیادی بر خود و دیگران وارد کنند. خطری که آنان را در این مواقع تهدید میکند، احتمال بروز اشتباه است. امکان اشتباه در فضایی که هراس و نگرانی وجود دارد، بسیار بیشتر میشود. هنگامی که کاری تا لحظات پایانی معطل میماند، معمولاً ددر زمان باقیمانده کاری کمارزش عرضه میشود و زمانی هم برای اصلاح اشتباهات احتمالی باقی نمیماند. این مهم به خوبی در مورد دانشآموزانی که شب امتحان را برای شروع مطالعه برمیگزینند صادق است.
مدیریت زمان در مدرسه در برنامه تعالی مدیریت کیفیت مدار
وقتی میتوانیم زمان را مدیریت کنیم، پس میتوانیم هر چیز دیگری را نیز مدیریت کنیم. امروزه، در مدارس به نظر میرسد ساعات مدرسهی روزانه مدیریت میشوند. جداول زمانبندی مدرسه درس بر اساس متغیرهای بیشماری تعیین میشود، از قبیل دستورالعملهای اجرایی در مورد دورههای زمانی مربوط به سر فصلهای مختلف درس، برنامههای زمانی مدرسههای ویژه و فوق برنامه، برنامههای غذایی و زمانبندی شده معلمان برای دریس در مدرسه.
دانلود برنامه تعالی
در نهایت خدمت شما عزیزان عرض می کنیم که در این راستا دانلود فایل پژوهشی معلمان آموزش و پرورش اقدام به تهیه و انتشار ده ها نمونه برنامه بر اساس برنامه تعالی مدیریت کیفیت مدار در این سایت نموده است که مدیران و سایر فرهنگیان می توانند با مراجعه به این سایت از برنامه های موجود استفاده های لازم را ببرند.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]