نمونه تجارب برتر تربیتی ❶ خرید دانلود رایگان و نحوه نوشتن نمونه تجربیات پرورشی و آموزشی معلمان

نمونه تجارب برتر تربیتی

نمونه تجارب برتر تربیتی : چندین نحوۀ بیان تشویق به معلمان در نمونه تجارب برتر تربیتی

تو داری کار….. را خوب انجام می‌دهی

این جمله به خود فعالیت تکیه دارد، نه نتیجۀ نهایی آن. حتی اظهار نظر درمورد کاری که به نظر ما کوچک و بی معنا می‌رسد، ممکن است تاثیر فراوانی روی یک بچه بگذارد. تو در ….. پیشرفت کرده‌ای. و در صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی سایت ما تماس بگیرید.

نمونه تجارب برتر تربیتی

برای دانلود بهترین نمونه های تجارب کلیک کنید

رشد و پیشرفت، هسته‌ها و مهره‌هایی هستند که اعتماد به نفس، عزت نفس و برای خود ارزش قائل شدن را در دانش‌ آموز آموزش و پرورش می‌سازند. دانش‌آموزان ممکن است تا آن میزان که مورد نظر ماست، پیشرفت نکرده باشند؛ ولی اگر در حال پیشرفت هستند، به آن پیشرفت توجه نشان دهید. این کار می‌تواند معجزه‌گر باشد.

می‌توانی به من (به ما، به مدرسه، و غیره) با این کار که ….. کمک کنی؟

احساس مفید و موثر بودن برای هر کس، از جمله کودکان مهم است. فقط باید به آن‌ها فرصت دهیم این احساس را پیدا کنند.

تو داری روی …. واقعاً تلاش می‌کنی.

تشخیص سعی و کوشش هر دانش‌آموزی از جانب معلم، به وی کمک می‌کند تا در تبدیل «فعالیت در حال انجام» به «فعالیت تکمیل شده» پشتیبانی شود. بعلاوه، این امر خود به فعالیت‌ها و کوشش‌های دیگری خواهد انجامید.

مربیانی که بر ستایش و تمجید تاکید دارند، به زودی در می‌یابندکه علی‌رغم حسن نیت و داشتن هدف خوب، هر کس درخور تمجید نیست. درواقع، اگر تعداد زیادی از افراد مورد ستایش قرار بگیرند، ستایش امتیاز ویژۀ خود را از دست خواهد داد. مسابقات جام جهانی با همۀ سر و صدا و هیاهویش برای امتیاز دادن به بهترین تیم فوتبال طراحی شده نه تیمی که بیش از همه تلاش و تمرین کرده، بیش از همه در خور ستایش است!

گرچه این امر می‌تواند در دنیای ورزش قابل قبول باشد ولی اعمال آن در آموزش و پرورش به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

نمونه تجارب برتر تربیتی

نمونه تجارب برتر تربیتی چیست ؟

چنین رخدادی واقعاً در دنیای آموزش و پرورش چه معنایی دارد؟ نوشته‌های بعضی از دانش‌آموزان ممکن است بیش از نوشته‌های دیگران قابل تمجید و ستایش باشد؛ ولی آیا می‌تواند به این معنا باشد که این‌ها بیشتر از دیگران فکر کرده‌اند؟ تعدادی از دانش‌آموزان بهتر از دیگران امتحان می‌دهند؛ اما آیا این به آن معناست که بیشتر یا در مدت طولانی‌تری مطالعه کرده‌اند و یا بیشتر آنچه را که آموخته‌اند، درک کرده‌اند؟ کار هنری برخی از دانش‌آموزان ممکن است برای نمایشگاه انتخاب شود و کار برخی دیگر انتخاب نشود؛ ولی آیا این بدان معناست که دانش‌آموزانی که کارشان انتخاب شده، سخت‌تر تلاش کرده و برای طرح، وقت بیشتری صرف کرده‌اند؟ خوب، در صورتی که «ستایش» به خودی خود مفهوم واقعی را دربرداشته باشد، پاسخ شما مثبت خواهد بود، در حالی که ما می‌دانیم در اکثر مواقع پاسخ منفی است.

آیا نتیجۀ بهتری نمی‌توانست به دست آید، اگر به جای ستایش و تمجید این دانش‌آموزان، امتحانات و کارهای هنری آن‌ها را تشویق می‌کردید؟ تصور می‌کنم در پاسخ به این سوال کلمه «آری» طنین‌انداز می‌شود.

نتایج بهتر در نمونه تجارب برتر تربیتی

«تشویق، سطح کوشش و پیشرفت را بالا می‌برد و از کمک و همکاری قدردانی می‌کند. دانش‌آموزان را همان‌گونه که هم‌اکنون هستند، می‌پذیرید. بر توانایی‌ها و قدرت‌ها تکیه می‌کند و عمل را از انجام دهنده تفکیک می‌سازد.» دربارۀ ستایش کمتر می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد.

نمونه تجارب برتر تربیتی

در نمونه تجارب برتر تربیتی قانون را اجرا کنید، دلیل تراشی را نپذیرید

براستی هیچ‌گاه مطمئن نبوده‌ام فروشگاه‌هایی که تابلو «اگر چیزی را شکستید، یعنی آن را خریدید!» را نصب کرده‌اند، مضمون تابلو را اعمال می‌کنند و یا می‌توانند اعمال کنند. واقیعت این است که هرگز نمی‌خواهم خودم را در چنین موقیعتی قرار دهم تا نتیجه را بفهمم.

تصور کنید که تا چه حد چنین عبارتی بی‌تاثیر و بی‌خاصیت خواهد بود اگر یک مشتری بی‌دقت، چیزی را بشکند و در مقابل، صاحب فروشگاه هیچ‌کاری انجام ندهد. در این صورت، تهدید کردن یا به عبارت بهتر، پیامد منطقی پرداخت خسارت برای چیزی که شکسته‌اید، حداکثر یک هشدار پوچ و تو خالی جلوه می‌کند و در صورتی که این موضوع بین مردم پخش شود، مشتریان بعدی تمایل کمتری برای اعتنا به هشدارهای روی تابلوها در در خود احساس خواهند کرد؛ چرا که صاحب فروشگاه قانون گفته شده را اعمال نکرده است.

نمونه تجارب برتر تربیتی مطلوب

همۀ کسانی که دربارۀ نمونه تجارب برتر تربیتی درس مطلوب نوشته‌اند، بر این عقیده‌اند که معلمان باید سیاست انضباطی خود را اعمال کنند و در این مورد، همواره ثابت قدم باشند. هر اندازه که اجرای سیاست مداومتر باشد، دانش‌آموزان هم بیشتر درخواهند یافت که پاسخ‌های انضباطی همواره کمتر براساس میل و هوس یک معلم در نظر گرفته می‌شود. دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که بحث کردن و تلاش برای وارد شدن به بحث و گفت‌وگو، با یک جملۀ کوتاه بی‌فایده است! بحث و چانه زدن تنها روی افراد می‌تواند تاثیر بگذارد، نه روی یک خط‌مشی انضباطی.در این‌جا قانون حتی اگر منصفانه باشد، در معرض خطر قرار می‌گیرد.

در مقابل دانش‌آموزانی که تلاش می‌کنند با بحث و چانه زدن، تخفیفی در تنبیه خود به دست آورند، تسلیم نشوند، حتی برای یک‌بار. درک اساسی قوانین شرطی و به‌ویژه برنامه‌های مختلف تقویتی به ما می‌گوید که حتی یک‌بار تسلیم شدن بشدت سبب می‌شود دانش‌آموزان از آن پس به منظور خلاصی از تنبیه به بحث و چانه زدن بپردازند. به تلاش‌های دانش‌آموزان در این راستا اصلاً توجه نکنید. گوش دادن به دلیل‌تراشی آنان یعنی دادن یک شانس احتمالی. چرا دانش‌آموزان را به داشتن امیدی واهی ترغیب کنید؟ علاوه بر این، نگذارید رفتار خوب یک دانش‌آموز، روی مسؤولیت شما در تأدیب رفتار «بد» وی تاثیر بگذارد. برخی از معلمان به دانش‌آموزانی را که صبح رفتار ناشایستی داشته‌اند، اجازۀ رهایی از برخورد انضباطی را می‌دهند؛ چرا که این عده بعدازظهر همان روز، رفتار صحیحی از خود نشان داده‌اند. نتیجه این خواهد شد که بچه‌ها به انجام رفتار سوء در ساعات اولیه روز ترغیب شوند.

نمونه تجارب برتر تربیتی

محکم و پابر جا بودن در نمونه تجارب برتر تربیتی

در قبال سیاست انضباطی خود پابرجا و محکم باشید. برنز (۱۹۸۵، ص۳) توصیه می‌کند که معلمان دانش‌آموزان را مطمئن سازند به این که تخلف حتماً در نظر گرفته شده و با آن برخورد خواهد شد. هنگامی که دانش‌آموزان عمل خلاف انجام می‌دهند، باید خود را از حس ترحمی که وادارتان می‌کند پیش از اعمال سیاست انضباطی، چندین بار به آن‌ها به طور شفاهی تذکر دهید، رها کنید. (مرگان، ۱۹۸۴) تنبیه که صورت بگیرد، قطعاً وضعیت روشن می‌شود. اگر سیاست انضباطی دارید، آن را اعمال کنید و اگر ندارید تدارک ببینید و سپس اجرا کنید. در ضمن، در اجرای آن ثابت قدم باشید.

محیط کلاس را به نحو مطلوبی سازماندهی کنید

بهترین فنون نمونه تجارب برتر تربیتی، آن‌هایی هستند که از بروز مشکلات جلوگیری می‌کنند و اصلاح و تعدیل محیط کلاسی درس می‌تواند کم و بیش این نقش را ایفا کند.

در هر دو کتاب «آموزش اثربخش والدین» و «آموزش اثربخش معلم» نوشتۀ توماس گوردون، شش فن مختلف برای اصلاح محیط کلاس تعیین و تشریح شده است که شامل: غنی‌سازی و یا محروم سازی، توسعه دادن و یا محدود کردن، تنظیم دوباره و یا ساده‌سازی است. پس از مطالعۀ آن‌ها ممکن است بگویید «من اکثر این‌ها را به کار گرفته‌ام.» احتمالاً حق با شماست. بیشتر معلمان صاحب‌نظر یک یا چند نمونه از این تغییرات کلاسی را به وجود آورده‌اند.

اهمیت تکرار تعاریف گوردون به علت یادآوری آن‌ها پس از انجام دادن نیست، بلکه از این جهت است که بیندیشیم چگونه می‌توانیم آن‌ها را آگاهانه برای افزایش انضباط کلاس در یه کار گیریم.

محیط غنی در نمونه تجارب برتر تربیتی

سعی کنید محیط را غنی سازید. محیط‌های غیر جالب، خسته‌کننده و یکنواخت و معمولی هستند. این محیط‌ها کسالت‌آورند و به بطالت فکری که اساس «کارگاه‌های شیطان» است، کمک می‌کنند. غنی‌سازی تنها شامل آراستن محیط فیزیکی (تابلو اعلانات، دیوارها و رنگ‌ها) نیست، بلکه شامل هرآنچه که در محیط اتفاق می‌افتد نیز می‌شود (صحبت کنندگان، فنون مختلف آموزشی و …).

نمونه تجارب برتر تربیتی

شما گاهی ممکن است به وسیله تقلیل امکانات محیط و یا در تنگنا قرار دادن و محروم کردن با مشکلات انضباطی مقابله کنیدو به عبارت دیگر، میزان هیجان، جاذبه و تحقیق دربارۀ امکان مورد نظر را کاهش دهید. درست مانند آن است که کودکان، والدین را اذیت می‌کنند، والدین هم خشمگین و یا تسلیم می‌شوند؛ اما عامل پیدایش چنین مشکلاتی این است که موارد متعددی پیرامون ما مشهود و بسهولت قابل دسترسی هستند. مصراع «از دل برود هر آنکه از دیده برفت»، به همان میزان که در عالم دوستی و محبت مصداق دارد، در محیط کلاس درس نیز صادق است. سعی کنید مکان‌های مخصوصی برای مطالعه به شکلی آرام به وجود آورید. از تشکیل کلاس‌ها در جاهایی که احتمال بروز حواس‌پرتی وجود دارد، خودداری کنید. گاهی اوقات «کم» در واقع «زیاد» است. یادگیری بیشتر، اغلب در متن محرک‌های کمتر صورت گیرد.

همۀ ما از ارزش توسعه دادن به محیط آگاهی داریم. مضمون پوستری که روی تابلو اعلانات بیرون دفتر من نصب شده (عبارت «دنیای واقعی، دنیای خارج است!»)، خاطر نشان می‌سازد که چیزهایی بیش از آنچه که در درون چهار دیواری یک کلاس قرار گرفته، برای یادگیری وجود دارد. یکی از صحنه‌های مورد علاقه من در To Sir Whit Love، با بازیگری «سیدنی پویتر» به عنوان ستارۀ فیلم، آن‌جاست که وی دانش‌آموزان دبیرستان «شرق لندن» را برای یک گردش علمی به موزۀ مجاور می‌برد. او به این ترتیب محیط را برای آن‌ها توسعه می‌دهد.

نمونه نمونه تجارب برتر تربیتی

برای توسعۀ محیط درس باید ببینید چه امکاناتی در منطقۀ شما وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در دسترس دانش‌آموزانتان قرار دهید؛ چه شما به آنجا بروید یا آن امکانات به نزد شما آورده شوند.

البته گاهی اوقات هم با محدود کردن محیط می‌توان به ایجاد انضباط کلاسی کمک کرد. برای این منظور باید برای مکان‌های ممنوع معین شده، سر و صدای ناشی از صحبت‌های دانش‌آموزان، قسمت‌های مختص نقاش، دسترسی به کامپیوتر‌های گران‌قیمت و غیره شرایطی را در نظر بگیریم. هنگام محدود کردن محیط، تشریح این مطلب که چگونه کیفیت زندگی هر دانش‌‌آموز در مدرسه با چنین اقداماتی ارتقا پیدا خواهد کرد، طرح خوبی است.

نمونه تجارب برتر تربیتی

در نمونه تجارب برتر تربیتی و سازماندهی

سعی کنید در سازماندهی محیط تجدیدنظر کنید. بدین ترتیب، علاوه بر اینکه احتمالاً جالبتر از پیش خواهد شد، می‌تواند مانع دفع دردسر نیز بشود. کلاس‌های تربیت بدنی که در انتهای ساختمان قرار دارند، به احتمال خیلی زیاد برای دانش‌آموزانی که باید برای کلاس بعدی که در یک سر دیگر ساختمان است به آنجا بروند، مشکل ایجاد خواهد کرد.

تا جایی که امکان دارد، محیط را ساده کنید. فقط باید بچه‌های مونتسوری را در «کاسا دی بامبینی» با خانۀ کودکان مشاهده کرد تا فهمید چه مقدار از مشکلات می‌تواند از طریق ساده‌سازی محیط کاهش یابد. میز و صندلی‌ها در اندازۀ مناسب برای کودکان، وسایلی که در ارتفاعی مناسب با قد کودکان قرار داده شده‌اند، قسمت‌های فرش شده برای مشخص کردن محدودۀ فعالیت شخصی، همه و همه محیط را ساده کرده‌اند. به دنیای کودکان از دریچۀ چشم خودشان نگاه کنید. چه کارهایی را برای ساده ساختن چیزها برای خودتان و برای دانش‌آموزان می‌توانید انجام دهید؟

مک دانیال (۱۹۸۶) در یکی از مقالات اخیر «فی دلتا کاپان» بسیاری از مراقبت‌های محیطی را بیان کرده است.

اساس و ریشۀ رفتارهای نامطلوب در در نمونه تجارب برتر تربیتی

«اگر «سام» یا «مری» فقط از فلان کار دست بردارند، زندگی من معلم بسیار دلپذیرتر خواهد شد.» تردیدی وجود ندارد که اگر دانش‌آموزان تنها از انجام بعضی از کارهایشان خودداری کنند، مشکلات انضباطی کمتری وجود خواهد داشت و در نتیجه، زندیگ یک معلم بسیار راحت‌تر و شیرین‌تر خواهد بود. معلمان نیز درصدد از بین بردن رفتارهای خاصی از سوی دانش‌آموزان هستند؛ اما چگونه؟

اگر در قوانین یادگیری شرطی، موردی وجود داشته باشد که شما بتوانید به آن معتقد باشید، همین است که برای از بین بردن یک رفتار باید مطمئن شویم که آن رفتار بیش از این تقویت نخواهد شد. دانش‌آموزان مانند همۀ ما، اغلب اوقات به نحو منطقی عمل می‌کنند. ما اعمالمان را بنا بر دلیلی انجام ی‌دهیم. حال اگر رفتار سوء دانش‌آموزی برای وی پاداش بیاورد، رفتار خلاف تقویت شده است و احتمال انجام مجدد این عمل در آینده وجود دارد.

دانش‌آموزی که در کلاس مشکل‌تراشی می‌کند و در نتیجه توجه همسالانش را به خود معطوف می‌سازد، برای عملش پاداش گرفته است. او در کار «سرگرم نمودن معلم به خودش» توفیق یافته و ممکن است به همین صورت نیز پاداش دریافت نماید. دانش‌آموزی که می‌تواند خشم شما را برانگیزد، ممکن است از همکلاسی‌هایش برای این کار پاداش (تحسین و احترام از سوی آنان) دریافت کند. کودکی که به نظر نمی‌رسد تکالیفش را خودش انجام داده باشد، احتمالاً پاداش بهره‌گیری از معلم خصوصی را دریافت کرده است. دانش‌آموزی که هنگام درس جواب دادن از آمادگی لازم برخوردار نیست، ممکن است به این وسیله که در آینده پی در پی برای درس جواب دادن مخاطب قرار نگیرد پاداش دریافت کند. و مثال‌های از این قبیل همچنان وجود دارد.

تقویت دانش آموزان و در نمونه تجارب برتر تربیتی

شما به آسانی رفتار دانش‌آموزی را که درصدد از بین بردن آن هستید، به‌طور ناخودآگاه تقویت می‌نمایید. معلمان باید با دقت در آنچه که بر رفتار سوء دانش‌آموز تاثیر می‌گذارد آن را احاطه می‌کند و یا بعد از این رفتار به وجود می‌آید، در جست‌و‌جوی هر گونه علامتی که حاکی از پاداش دادن به رفتار خلاف است، باشند، تا جایی که می‌توانید زمینه‌های کمک کننده، شرایط محیطی و یا پیامدها را تغییر دهید.

گناگی (۱۹۷۵، ص ۲۰) این عبارت معلم را مورد بحث قرار می‌دهد که «به او توجه نکن، فقط می‌خواهد خودنمایی کند» او نشان می‌دهد که نادیده انگاری رفتار خلافی که برای دانش‌آموز یا همکلاسی‌هایش خطرناک نباشد، احتمالاً منجر به نابودی آن رفتار خواهد شد. نادیده گرفتن رفتار باعث خواهد شد که دانش‌آموز کاری از پیش نبرد.

برخی از معلمان به وسیله تنبیه درصدد انهدام رفتار ناخواسته برمی‌آیند (که مانند به کار بردن یک آتش خاوش کن آبی است برای یک آتش‌سوزی ناشی از برق!) ابتدا موثر به نظر می‌آید.شعله‌ها کم می‌شوند، ولی متأسفانه به محض اینکه سرتان را برگرداندید، آتش دوباره شعله ور می‌شود. منشاء آتش را بیابید؛ یعنی اساس رفتار ناخواسته را، و «آتش ‌نشان» مناسب را به کار بگیرید. تقویت رفتار را را کنار بگذارید که همین به تنهایی منجر به انهدام رفتار ناخواسته خواهد شد.

نمونه تجارب برتر تربیتی

دانلود نمونه تجارب برتر تربیتی

همانگونه که بیان شد نمونه تجارب برتر تربیتی نقش بسیار تعیین کننده ای در سرنوشت اخلاقی دانش آموزان دارد.این تجارب را می توان در کلیه پست های سازمانی به کار برد.در واقع تجربیات برتر تربیتی پست های سازمانی مختلف در آموزش و پرورش باعث می گردد. معلمان ، دبیران و هنرآموزان مختلف و همچین مدیران و معاونان از آنها در راستای بهبود شخصیت دانش آموزان کمک بگیرند. نمونه تجارب برتر تربیتی به دسته های مختلف تقسیم بندی می شوند.که به قرار زیر است :

  1. نمونه تجارب برتر تربیتی معلم و آموزگار
  2. نمونه تجارب برتر تربیتی مدیر
  3. نمونه تجارب برتر تربیتی مشاور
  4. نمونه تجارب برتر تربیتی معاون آموزشی
  5. نمونه تجارب برتر تربیتی معاون پرورشی
  6. نمونه تجارب برتر تربیتی معاون اجرایی
  7. نمونه تجارب برتر تربیتی معاون فناوری
  8. نمونه تجارب برتر تربیتی معاون عمومی
  9. نمونه تجارب برتر تربیتی دبیر
  10. نمونه تجارب برتر تربیتی هنرآموز
  11. نمونه تجارب برتر تربیتی مربی بهداشت
  12. نمونه تجارب برتر تربیتی خدمتگزار

و…..

بهترین منبع نمونه تجارب برتر تربیتی

آنچه در رابطه با نمونه تجارب برتر تربیتی ذکر شد تنها گوشه ای از فوایدی بود که این تجربیات در نظام تربیتی کشور دارند.اگر بخواهیم موضوع را بهتر تشریح کنیم باید گفت : دانش آموزان بعد از خانواده وارد جامعه کوچک مدرسه می شوند. جامعه ای به نام مدرسه به دانش آموزان می آموزد که چگونه در اجتماع بزرگتر و در بین مردم رفتار کنند.سند تحول بنیادین در همین راستا بوجود آمده است. در سند تحول بنیادین تنها به مسائل آموزشی پرداخته نمی شود. بلکه مسائل تربیتی و پرورشی جایگاه بسیار مهم و مطرحی در میان عوامل فرهنگی و آموزشی مدارس دارد. طرح هایی مانند طرح کرامت نیز دقیقا در همین راستا بوجود آمده اند. این طرح و برنامه ها به معلمان و مدیران و سایر عوامل کمک می کنند که چگونه در راستای ارتقای شخصیت دانش آموزان بکوشند. در واقع نمونه تجارب برتر تربیتی و طرح هایی مثل طرح کرامت کمک کننده ، هماهنگ کننده و تسهیل کننده کار آموزش و پرورش در تربیت دانش آموزان است.

نمونه تجارب برتر تربیتی آموزگار دبیر معاون مدیر

نکته ای که باید در نگارش نمونه تجارب برتر تربیتی در نظر داشت این است که می بایست نگارش این آثار ویژگی های منحصر به فردی داشته باشد که از جمله این ویژگی ها باید موارد زیر را در نظر گرفت :

  • این آثار می بایست در قالب تجارب تربیتی باشد و حاوی تجربه شخصی نگارنده باشد.
  • این آثار می بایست کاربردی باشد و بتوان آنها را به سایر پست های سازمانی و سایر دانش آموزان تعمیم داد.
  • بتوان این آثار و تجارب را به زندگی شخصی دانش آموزان ربط داد و در زندگی شخصی دانش آموزان از آنها استفاده شود.
  • در راستای ارکان شش گانه تربیتی آموزش و پرورش نگارش شده باشد.
  • شرایط علمی نگارش مقاله را در بخشنامه های آموزش و پرورش دارا باشد.

نمونه تجارب برتر تربیتی

دانلود نمونه نمونه تجارب برتر تربیتی

با توجه به آنچه گفتیم معلمان برای نگارش نمونه تجارب برتر تربیتی احتیاج به منبعی غنی و قابل اعتماد دارند. دانلود فایل پژوهشی معلمان آموزش و پرورش این امکان را برای معلمان عزیز میسر ساخته است. معلمان و دانش آموزان عزیز می توانند از صدها  فایل مفید و ارزشمند که در این پایگاه موجود است استفاده نمایند.

دانلود صدها نمونه نمونه تجارب برتر تربیتی

تجارب برتر تربیتی

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]