برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد | دانلود بهترین و قوی ترین نمونه ها در فضای آموزشی

برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد

دانلود بهترین و قوی ترین نمونه ها در فضای آموزشی در واقع بهترین نمونه ای از تدوین برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد می باشد که توسط سایت دانلود فایل پژوهی آموزش و پرورش تدوین گردیده است.و در صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی سایت ما تماس بگیرید.

برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد

مهارت برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد

یکی از مهارت های لازم و ضروری معلمی و تدریس توانایی ارتباط با فراگیران و برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد است.زیرا بدون داشتن این توانایی حتی با داشتن بهترین طرح برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد و آشنایی با برترین روش های تدریس نیز نمی توان یک تدریس موفق و اثربخش داشت.

از این رو لازمه «مدیریت خوب » کلاس،« مهارت ارتباط موثر» با فراگیران است و تجربه نشان داده است افرادی که از این مهارت برخوردار بوده اند،در برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد نیز موفق بوده اند و برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد یکی از پیش شرط های اساسی «تدریس» می باشد.

تاثیر مطالعه د تدوین برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد

بنابراین مطالعه بیش تر و بهتر کتاب های روانشناسی ،به ویژه روانشناسی کودک ،نوجوان و جوان برای برداشتن گام های اولیه ی چگونگی ارتباط مؤثر با فراگیران به همه معلمان به ویژه دانشجو – معلمان که معمولا دلهره برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد را دارند پیشنهاد می شود.اما در مجموع باید گفت از بین همه عوامل مؤثر بر ارتباط با دانش آموزان و برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد ،عوامل زیر نقش کلیدی و اساسی دارند:

احترام به شخصیت دانش آموز در برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد

آن گروه از معلمانی که همواره به شخصیت دانش آموز احترام واقعی گذاشته و هیچ گاه دانش آموز خود را تحقیر نکرده و به آن ها توهین ننموده اند،از محبوبیت و مقبولیت زیادی در نزد دانش آموزان برخوردار بوده و متقابلاً نیز دانش آموزان برای آن ها احترام قائل بوده و با احترام با آن ها رفتار کرده اند.

برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد

همه ما زمانی که به خاطرات گذشته خود فکر می کنیم تصدیق خواهیم کرد که معلمانی در ذهن ما به عنوان معلمان محبوب و ماندگار مانده اند که از « منش معلمی » برخوردار بوده اند و آنان را پس از سال های طولانی نیز فراموش نکرده ایم و بالعکس معلمانی که حتی از اطلاعات و « دانش معلمی » خیلی خوبی برخوردار بوده، اما « منش معلمی » نداشته اند را فراموش کرده ایم و یا حداقل به نیکی از آن ها یاد نمی کنیم..

یادگیری در برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد

نویسنده بارها در کلاس های تربیت معلم این جمله را گفته و بارها تکرار کرده ام که:

دانش آموزان یا دانشجویان اطلاعات و دانشی که از معلم یا استاد خود یاد می گیرند،پس از مدتی به وادی فراموشی می سپارند،اما « منش معلم یا استاد » را هرگز از یاد نخواهند برد.

بنابراین معلم باید با منش خود قلب دانش آموزان را تسخیر کند و « سلطان قلب » آنان باشد و چنان چه سلطان قلب آن ها شد،بچه ها به حرف های او فقط گوش نمی دهند بلکه « دل می سپارند » و چنین معلمی دیگر در اداره کلاس مشکل نخواهد داشت.

سلطان قلب ها شدن آثار و فواید زیادی دارد که برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد فقط یکی از آن هاست.چون با تسخیر قلب دانش آموزان ،معلم می تواند به اهداف تربیتی و آموزشی مورد نظر نیز زودتر و بهتر دست یابد،چون با تحقق این مهم ، دانش آموزان به برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد معلم خوب گوش می کنند ،تکالیف مورد نظر را به موقع و خوب انجام می دهند و به دستورات او عمل می کنند و …

تحقیقات پیرامون برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد

تحقیقات انجام شده نیز نشان داده است که بین «محبوبیت معلم» و «پیشرفت تحصیلی» دانش آموزان ارتباط معناداری وجود دارد .همچنین بین «محبوبیت معلم» و « علاقه به آن برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد» نیز ارتباط معنی داری وجود دارد یعنی وقتی معلم محبوب باشد بچه ها به آن برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد نیز علاقه مند خواهند شد و بالعکس هنگامی که دانش آموز ،معلم خود را دوست نداشته باشد، به آن برنامه عملیاتی و گزارش عملکردی که معلم می دهد نیز علاقه مند نخواهد بود . ( در دانشگاه نیز رابطه بین محبوبیت استاد و علاقه مندی به آن برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد وجود دارد تسلط و احاطه معلم به آن چه که تدریس می کند.

برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد

از دیگر عوامل مؤثر بر ارتباط با دانش آموز و برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد، میزان تسلط و احاطه معلم به برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد است. یعنی معلمانی که به « برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد خود تسلط دارند» بر « اداره و برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد» نیز مسلط اند و بالعکس هنگامی که دانش آموزان متوجه شوند که معلم به مطالب برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد مسلط نیست و به اصطلاح فقط « یک شب جلوتر از دانش آموزان است».در آن صورت از میزان اعتماد آنان به معلم کاسته می شود و این خود زمینه را برای بحران در برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد فراهم می آورد.

بنابر این توصیه نویسنده به عنوان مبرنامه عملیاتی و گزارش عملکرد تربیت معلم به دانشجو – معلمان این است که در دوره کارشناسی و قبل از ورود به محل خدمت خود سعی کنند برنامه عملیاتی و گزارش عملکردایه دروسی مانند کارورزی ،روش های تدریس،بررسی کتب برنامه عملیاتی و گزارش عملکردی و … به محتوای کتاب هایی که قرار است تدریس کنند،مسلط شده و اشکالات خود را از طریق اساتید و معلمان راهنما در برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد کارورزی برطرف کنند و چنان چه این مهارت را به دست نیاورند، در برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد های خود دچار مشکل شده و حتی مورد تمسخر دانش آموزان قرار خواهند گرفت. ( البته توجه به این مهم در پایه های بالاتر دوره ابتدایی و همچنین در دوره متوسطه اهمیت و ضرورت بیشتری دارد.

مهارت های کلامی ارتباط با دانش آموزان و برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد

آغاز کلام و شروع برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد با یاد ونام خداوند متعال

کلام زمانی اثربخش است که با نام خدا آغاز شود و معلم اگر می خواهد کلامش اثربخش باشد باید از او استمداد بطلبد.

سلام دادن و پاسخ به سلام دانش آموزان به نحو شایسته

متأسفانه نسل جدید از مهارت سلام دادن برخوردار نیستند و معلم می تواند با جدی گرفتن این مهم ، مهارت سلام دادن را در دانش آموز خود تقویت کند.این فرمول کلی را همه معلمان باید به خاطر بسپارند که : « اگر معلم کاری را جدی بگیرد ، دانش آموزان نیز آن کار را جدی خواهند گرفت .» به عنوان مثال اگر معلم همین سلام دادن ( ویا اگر نگاه به تکالیف را جدی بگیرد دانش آموزان نیز انجام تکالیف را جدی خواهند گرفت .

برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد

تدوین برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد به زبان ساده و قابل فهم  

معلم به کسی می گویند که بتواند مطالب پیچیده و سخت را به زبان ساده بیان کند ، مثلاً آقای قرائتی را به عنوان معلم قرآن می شناسید زیرا مطالب قرآن را به زبان ساده بیان می کند که هم کودک می فهمد و هم جوان و هم بزرگسال.

استفاده از مثال در فرایند تدوین برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد

استفاده از داستان موجب افزایش توجه افراد به مطلب مورد نظر خواهد شد. در قرآن کریم نیز از این شیوه زیاد استفاده شده تا توجه آدمیان را بیشتر و بهتر جلب کند . ( مثل داستان موسی (ع) ، عیسی ( ع)، یوسف ( ع) ،اصحاب کهف ، داستان نوح ( ع) و …

برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد

طرح سؤال و ایجاد انگیزه در برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد

معمولاً توجه افراد هنگامی به موضوع بیشتر جلب می شود که در ابتدا سؤالی مطرح شود.طرح سؤال موجب می شود که افراد به مطلب مورد نظر توجه بیش تری نموده و به دنبال پاسخ آن باشند.بنابراین توصیه می شود که معلم برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد خود را با طرح سؤال یا سوال هایی آغاز کند تا دانش آموزان به شنیدن پاسخ ها ترغیب شوند و از این طریق توجه آنان به برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد افزایش یابد.

ترغیب دانش آموزان به یادداشت برداری

هنگامی که دانش آموزان فقط شنونده باشند ،حالت انفعالی داشته و از توجه آن ها به موضوع کاسته شده و این گروه ممکن است برای کلاس مشکل ایجاد کنند.اما اگر معلم از دانش آموزان بخواهد که در حین تدریس از مطالب یادداشت برداری کنند و در آخر آنها را تحویل معلم دهند ، در آن صورت به برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد توجه فعال داشته و معلم نیز در برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد موفق تر خواهد بود. (البته این مهارت در مطالعه کردن نیز توصیه شده است.یعنی اگر مطالعه همراه یادداشت برداری باشد، بازدهی مطالعه افزایش خواهد یافت .

مهارت ارتباط دادن برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد با زندگی

چنان چه بین مطالب برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد و زندگی دانش آموزان ارتباط برقرار شود و آن ها کاربرد مطالب را در زندگی خود متوجه شوند هم با برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد و هم با معلم ارتباط بیشتر و بهتری برقرار نموده و معلم در برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد موفق تر خواهد بود.

برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد

استفاده از عبارت های کلامی تشویق کننده و یا باز دارنده

همه انسان ها به ویژه کودکان و نوجوانان تحت تأثیر تشویق و تنبیه بوده و به این مهم توجه بیشتری از خود نشان می دهند،از این رو معلم می بایست مهارت استفاده از آن را در هدایت دانش آموزان و برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد کسب کند و آن را به کار بندد.

خوب سخن گفتن و سخن خوب گفتن

معلم هم باید «سخن خوب» داشته باشد و هم «خوب سخن» بگوید تا دانش آموزان نه تنها گوش به او بسپارند بلکه دل به او بسپارند.

مهارت بکارگیری تن صدا در برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد

یکنواختی تن صدا و لحن معلم موجب بی حوصلگی دانش آموزان شده و کلاس برایشان خسته کننده می شود.بنابر این معلم می بایست در طول تدریس تن صدای خود را تغییر داده و از این طریق هم آمادگی خود را برای تدریس نشان دهد و هم آمادگی دانش آموزان را برای توجه به برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد ارتقاء دهد.

برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد

مهارت های غیر کلامی ارتباط با دانش آموزان و برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد

  • الف) آراستگی ظاهری
  • ب)متانت و آرامش
  • ج) ارتباط چشمی و نگاه به همه دانش آموزان
  • د)شاداب بودن و لبخند بر روی چهره داشتن
  • ه)پرهیز از یک جا نشستن و حرکت به اندازه داشتن در کلاس
  • و) سکوت بجا و به اندازه داشتن

می گویند معلم بیش از برنامه ریزی برای سخن گفتن در کلاس باید برای سکوتش در کلاس برنامه ریزی کند.

تأیید به موقع و شایسته دانش آموزان

معمولاً افراد به ویژه کودکان و نوجوانان گام در مسیری بر می دارند و یا مسیری را ادامه می دهند که مورد تأیید قرار گیرند چه بسا بعضی از دانش آموزان فقط با تأیید معلم در مسیری قرار گیرند که زندگی و آینده آنان را متحول کرده و آن ها را به سعادت دنیوی و اخروی برساند.

اقدامات و فعالیت های بعد از تدوین برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد

در طرح برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد باید مشخص باشد که آیا ارزشیابی به صورت کتبی و یا شفاهی انجام خواهد شد و در هر صورت دانش آموزان باید به چه سؤال هایی پاسخ دهند تا معلم از طریق این سؤال ها میزان دستیابی به اهداف تدریس را مورد ارزشیابی قرار دهد.

برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد

برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد و تقویم اجرایی مدارس مختلف

با توجه به آنچه پیرامون برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد و تقویم اجرایی بحث شد باید گفت : مدارس مختلف می بایست در جهت بهبود وضعیت دانش آموزان و کسب رضایت اولیاء و گرفتن تاییدیه آموزشی هر یک به تناسب وظایف و مسئولیت های خود به تدوین برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد و تقویم اجرایی بپردازند.آنچه مسلم است موضوعات و محتویات برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد و برنامه عمل و همچنین تقویم اجرایی در مدارس و آموزشگاه های مختلف با هم تفاوت دارد. انواع مدارس و آموزشگاه هایی که باید برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد و تقویم اجرایی ارائه دهند عبارتند از :

برنامه سالیانه برای انواع مدارس

  • برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد و تقویم اجرایی آموزشگاه ابتدایی
  • برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد و تقویم اجرایی آموزشگاه استثنایی
  • برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد و تقویم اجرایی مدارس متوسطه حرفه ای
  • برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد و تقویم اجرایی مدارس قرآنی
  • برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد و تقویم اجرایی متوسطه اول
  • برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد و تقویم اجرایی متوسطه دوم
  • برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد و تقویم اجرایی مدارس شاهد
  • برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد و تقویم اجرایی بزرگسالان
  • برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد و تقویم اجرایی مدارس نمونه دولتی
  • برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد و تقویم اجرایی مدارس تیزهوشان
  • برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد و تقویم اجرایی مدارس شبانه روزی
  • برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد و تقویم اجرایی مدارس هیئت امنایی

دانلود فایل های برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد و تقویم اجرایی مدارس

مدیران و معاونین و مربیان عزیز می توانند از سایت دانلود فایل پژوهشی معلمان آموزش و پرورش برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد و تقویم اجرایی مورد نیاز خود را دریافت نمایند.

برنامه سالانه

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]